Skru på FM-nettet igjen!

Lyttertallene til norsk radio er i fritt fall etter omleggingen til DAB. De siste undersøkelsene fra Kantar viser at tallene for daglig lytting i uke 27 var nede i så lite som 51,2%. Det får kulturpolitisk talsperson i Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen, til å reagere. Hun advarer mot konsekvensene som slukkingen av FM-nettet har for både radioproduksjonen og beredskapen i Norge, og krever nå at FM-nettet i Norge skrus på igjen.

- De nye rekordlave lyttertallene er dramatiske. Det er presserende for både mediemangfoldet og beredskapen i landet vårt at radiolyttingen kommer seg opp på et helt annet nivå en dette. For å sikre radioens framtid er vi nødt til å skru på igjen det nasjonale FM-nettet før enda flere flykter fra radioen, sier Sem-Jacobsen.

Før innføringen av DAB hadde vi en total radiolytting i underkant av 70%, og noe lavere i sommermånedene. I våre nordiske naboland, hvor konkurransen fra strømmetjenester er like stor som i Norge, men hvor FM-nettet ikke er slukket, er tallene på daglig radiolytting helt annerledes.

I forrige uke hadde Sverige 68,6%. I sommermånedene kan Finland og Tyskland vise til daglige lyttertall på godt over 70%, mens Island og Danmark ligger rundt 70%. Sem-Jacobsen tror ikke det er dårligere innhold på radioen som er årsaken til at tallene i Norge er lavere.

-  Jeg tror det skyldes at mange ikke får høre radio på det viset det ønsker, nemlig på FM. Derfor oppgir hele  57%  av befolkningen at de er misfornøyde med at FM er erstattet med DAB i følge Medieundersøkelsen 2018. Jeg opplever at mange er provosert over at de blir tvunget til å kaste velfungerende FM-radioer og å måtte bruke penger på DAB. Altfor mange har også allerede fått dårlige erfaringer med DAB, forteller Sem-Jacobsen.

- At et av de mest solide massemediumene i landet vårt nå plutselig ikke benyttes av mer enn halvparten av oss, kan raskt bety at man ikke lenger ser verdien av å investere i god radioproduksjon. Og dårligere innhold vil temmelig sikkert gjøre at enda flere flykter fra radio. Dette er ikke en situasjon Senterpartiet ønsker, sier Sem-Jacobsen.

Senterpartiet fremmet høsten 2016 et forslag om å stanse FM-slukkingen til et godt nok DAB-nett var på plass, men fikk ikke flertall. Derimot vedtok et samlet storting at regjeringen måtte «følge slukkingen av FM-nettet nøye, og løpende sikre seg at beredskapen ikke rammes og at dekningsgraden blir oppfylt i tråd med Stortingets forutsetninger.» Men nylig ble det avdekket at Norsk riksdekkende radio og Forsvaret benytter samme frekvensområde på DAB-nettet. Det kan få følger både i krig og under store militærøvelser, og gjøre at norske myndigheter kan få problemer med å nå ut til hele befolkingen i en krise eller krig.

- Nå må vi politikere tørre å gjøre det som skal til. Stortingets forutsetninger om at slukkingen av FM-nettet ikke skulle ramme norsk beredskap og sikkerhet er åpenbart ikke imøtegått av regjeringen. Det var også et feilgrep å slukke det nasjonale FM-nettet før DAB var godt nok utbygd og nok mennesker ønsket å bruke det. FM-nettet må skrus på igjen! Fastslår Sem- Jacobsen.