Sp om kuttene i kortbanenettet: – En hån mot Nord-Norge

Stortingsrepresentant fra Troms, Sandra Borch, fortviler over kuttene som ble varslet av Widerøe i dag. Borch sier hun dessverre ikke er overrasket over kuttene.

- Dette er først og fremst nok en hån mot Nord-Norge, men det er ikke Widerøe sin feil. Dette er det ene og alene regjeringen som har ansvar for. Widerøe har advart regjeringen om at dette kunne skje da regjeringen innførte flyseteavgift på kortbanenettet og satte opp momsen på flybillettene, sier Borch.

Borch mener regjeringen må ta ansvar for situasjonen de nå har satt Widerøe i, og etterlyser virkemidler og tiltak.

- Nå ser vi store satstinger fra regjeringen rundt kollektivsatsing i byene, og firefelts motorveier i tilknytning disse. Milliarder av kroner brukes på disse prosjektene, mens kortbanenettet er den store taperen. Nå må regjeringen vise at de også evner å satse på Nord-Norge, sier Borch.

Borch viser til at i store deler av landet er folk og næringsliv avhengige av flytilbudet for å komme seg fram. Hun poengterer at kortbanenettet er avgjørende for bosetting og verdiskaping i hele landet.

- Senterpartiet ønsker å kutte flypassasjeravgiften for fly under 20 tonn, slik at de kommersielle rutene kan bli opprettholdt og styrket. Dette betyr en satsing på 100 mill. kroner på kortbanenettet. I tillegg foreslår Senterpartiet å bruke 40 mill. kroner mer enn regjeringen på FOT-rutene, dette er et viktig bidrag for å sikre billigere flybilletter på kortbanenettet, avslutter hun.