Sp om oppgavemeldingen: - Et sentraliserende makkverk

I dag la Monica Mæland omsider frem sin plan for hvilke oppgaver regjeringen ønsker å overføre til de nye fylkeskommunene. Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener det hele er et elendig politisk håndverk.

- Det som Mæland la fram i dag er i praksis ingen stor overføring av hverken makt, midler eller arbeidsplasser. Det som står igjen etter denne reformen er derimot sentralisering og tvangsbruk. Regjeringen påstår at reformen er en stor satsing på fylkene, men i realiteten er dette kun et sentraliserende makkverk, sier Vedum.

Han er klar på at Senterpartiet vil ha flere oppgaver ut til fylkene.

- Regjeringen trenger ikke tvinge fylker til å slå seg sammen for å gi de flere oppgaver. Det dette fører til, er mer sentralisering. Fylkessammenslåingene vil føre til at videregående skoler, veier og bredbåndsutbygging nedprioriteres og svekkes over store deler av landet. Vi vil ha gode tjenester nært folk, ikke fjernere fra folk, fastslår Vedum.

Vedum mener regionreformen er et svært upopulært prosjekt blant folk, som regjeringen likevel velger å tvinge gjennom.

- I nord sa 87 prosent av Finnmarks befolkning et rungende nei. I Østfold, Akershus og Buskerud er det knapt noen som forstår hvorfor de skal bli til det gigantiske Viken. Mens fylker i øst og vest ble tvunget sammen med lovnader om at alt skulle bli så mye bedre. Regjeringen har holdt folket for narr, og det er åpenbart at folks uro har oppstått av en grunn, fortsetter Vedum.

Fra før har Senterpartiet lagt fram forslag om å oppheve Troms-Finnmark og Viken. Denne uka la Sp også fram forslag om å stoppe tvangssammenslåingen av Hedmark og Oppland, Telemark og Vestfold, samt Hordaland og Sogn og Fjordane.

- Vi kommer til kjempe mot regionreformen og sentraliseringen helt til siste slutt, sier Vedum.