Sp: Regjeringen vil gjemme ulvevedtak i julefeiringen

Rovviltnemdene vedtok i høst kvote for lisensfelling av ulv innenfor ulvesonen for 2020. Rovviltnemdene vedtok uttak av tre flokker; Letjenna og Mangen som er helnorske, og Rømskog som regnes som et grenserevir. Departementet har siste ord i saken, og vanlig praksis i saken er at vedtaket om hvor mange revier som skal tas ut i ulvesonen kommer før jul. -  Senterpartiet mener vedtak om uttak bør komme, og mener regjeringen nå trenerer saken, sier Sandra Borch.

- Dette er en feig strategi fra regjeringen, som prøver å gjemme et vedtak gjennom å komme med det i jula. Det er helt håpløst og et direkte hån mot de som bor i ulvesonen og nå venter på et vedtak. Ulvejakta skal starte 1.januar, og det er en helt uholdbar situasjon at departementet ikke har klart å fatte noe vedtak, sier Sandra Borch, stortingsrepresentant for Senterpartiet.Statssekretær Atle Hamar har tidligere uttalt at det ikke er sikkert det kommer noen avklaring før jul.

- Dette er i så fall en helt ny praksis fra departementet, og en trenering av både demokratiet og ulveforvaltningen. Både folk som bor i ulveesonen og jegere som skal gjøre seg klar til jakt forventer og har krav på et vedtak fra departementet nå. Det var ikke som at denne saken og saksbehandlingen av den kom som en overraskelse på regjeringen. Dette skjer hvert år, fortsetter stortingsrepresentanten fra Senterpartiet.

Senterpartiet reagerer sterkt på at departementet har brukt så lang tid på å klare å fatte vedtak og mener regjeringen bevisst nå lar vær å komme med noen beslutning.

- De har hatt flere måneder på seg til å bestemme seg for hvor mange flokker som skal tas ut. Det er tydelig at statsråd Ola Elvestuen fra Venstre nå ønsker å komme med et vedtak i romjulen for å dempe debatten i saken, avslutter Sandra Borch.