Sp vil gi 12 millioner til Tungtvannskjelleren

- Tungtvannskjeller er et så viktig kulturminne at det må prioriteres, sier stortingsrepresentant Åslaug Sem-Jacobsen (Sp).

Senterpartiet vil i sitt alternative statsbudsjett bevilge 12 millioner kroner til tungtvannskjelleren på Vemork.

Det var i fjor høst at den nærmest intakte tungtvannskjelleren ble gravd frem til stor nasjonal og internasjonal oppmerksomhet. I etterkant har den dessverre blitt utsatt for altfor mye vær og vind. Forfallet og forvitringen skjer raskt og er i ferd med å ødelegge dette viktige kulturminnet. Da regjeringen la frem sitt forslag til statsbudsjett i oktober, var det derimot ikke satt av ei krone.

Staten er bedt om å bidra med 12 millioner i spleiselaget til å sikre kjelleren og sørge for et formidlingsbygg, og det må skje raskt. - Det bidraget prioriterer Senterpartiet i vårt budsjett, og det vil overraske og skuffe meg om ikke et flertall på Stortinget gjør det samme, sier Sem-Jacobsen.

Sp-representanten fra Telemark mener staten må bidra i et så viktig prosjekt.

- Jeg hadde selv gleden av å besøke Tungtvannskjelleren i sommer, både med Telemarksbenken og Stortingets familie og kulturkomitè. Da ble det tydelig for de fleste at vi som politikere har et spesielt ansvar for å sørge for at også senere generasjoner kan komme og oppleve dette viktige krigshistoriske kulturminnet, avslutter hun.