Sp vil gi Krf ny sjanse til å stoppe Viken-regionen

Senterpartiet vil gi KrF en ny sjanse til å bli med på å reversere Viken, sier Sps kommunalpolitiske talsperson, Willfred Nordlund. Invitasjonen fra Senterpartiet kommer etter at KrF-leder Knut Arild Hareide utalte at han tror Viken-regionen kommer til å revne i to.

Det var på et partimøte tidligere denne uken at Hareide kom med flere uttalelser om Viken-regionen. I følge avisa Hallingdølen (10.02.18) sa Hareide blant annet: Mange har problem med å se at Viken er en optimal region. Også jeg har problemer med det, skal jeg være ærlig.

Hareide reagerer også på at når regjeringen skulle dele opp NAV i nye strukturer så delte de Viken i to. Stikk i strid med hvordan NAV blir innrettet i andre regioner. Senterpartiet som har vært den fremste kritikeren til regionreformen og Viken mener det nå er på tide at KrF gjør det de faktisk mener.

– De hadde sjansen til å stoppe gigantfylket Viken fra å bli en realitet da Senterpartiet fremmet forslag om det tidligere, det gjorde de altså ikke. Med uttalelsene til Hareide er det tydelig at KrF egentlig skulle ønske de hadde stemt for vårt forslag, og at de ser at Viken er en særdeles dårlig ide, som ingen egentlig ønsker, sier Willfred Nordlund.

Nå vil Senterpartiet gi KrF en ny sjanse.

– Senterpartiet kommer til å fremme et nytt forslag om å reversere Viken i neste stortingssesjon så fremt fylkene står fast på at de fremdeles ikke ønsker sammenslåingen. Da vil KrF på nytt få muligheten til å bli med og til å stemme for det det faktisk mener og tror er riktig selv, og ikke det den sentraliserende blåblå-regjeringen krever at de skal gjøre, sier Nordlund.