Sp vil kutte avgiftene med 1 milliard kroner

- Vi kutter i avgiftene som rammer vanlige folk, sier partileder Trygve Slagsvold Vedum om Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2019.

Budsjettet blir lagt fram neste uke. Her går Senterpartiet inn for å kutte avgiftene med 1 milliard i sitt forslag til statsbudsjett. Senterpartiet går inn for at det skal bli billigere drivstoff, billigere strøm og at den omstridte avgiften på sukkerfri brus og kildevann med smak blir fjernet.

- Siden FrP og Høyre kom til regjeringsmakt har de økt avgiftene for vanlige folk med 6,6 milliarder kroner. Skattekuttene har kommet til de som har aller mest fra før. Regningen har den blåblå regjeringen sendt til vanlige folk. Nå er det nok, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Senterpartiet foreslår å redusere dieselavgiftene med 35 øre, og bensinavgiften med 15 øre. I tillegg er det 1 øre i redusert el-avgift. I tillegg foreslår partiet å fjerne flyseteavgiften på fly under 20 tonn, noe som vil medføre at den ikke vil treffe på de små flyene som flyr i distriktet.

- Vanlige folk, og norsk industri som skaper norske arbeidsplasser, har vært skadelidende under denne regjeringen. Når Høyre og FrP ikke får budsjettet til å gå opp, er det denne gruppen som må punge ut med meningsløse avgifter, fortsetter partilederen for Senterpartiet.

Senterpartiet viser til at de nå legger frem et skatte- og avgiftsopplegg som viser at det er mulig å gi skattelette og avgiftskutt til vanlige folk samtidig som en satser mer på eldreomsorg, skole og tjenester nær folk.

- Vi kutter avgiftene og reduserer skattene for vanlige folk.. Med Senterpartiets forslag vil også alle som tjener under 720 000 kroner få mindre skatt enn med forslaget fra Høyre og FrP. Det er fordi vi henter inn igjen disse pengene med å øke skatten for de som tjener aller mest. Vårt budsjettforslag utjevner forskjeller, avslutter Slagsvold Vedum.