Staten skal ikke tjene penger på dugnad

Hvert år drar staten inn store summer på at du og jeg stiller opp på dugnad. Påstanden høres nesten for drøy ut til å være sann, men den er strengt tatt ikke det. For når for eksempel frivillige fra Røde Kors rykker ut for å redde en skadet person i fjellet, må de betale moms til staten på redningsutstyret de bruker. Det vil Senterpartiet ha en slutt på. Derfor vil vi gi frivillige organisasjoner fullstendig fritak for moms, skriver Åslaug Sem-Jacobsen.

- av Åslaug Sem-Jacobsen, stortingsrepresentant Sp

Frivillige organisasjoner er en av ryggradene i samfunnet vårt. Det er alle fotballklubbene, korpsene, korene og hjelpeorganisasjonene som skaper tilhørighet, samhold og trygghet. Som sørger for at barn og unge har fritidsaktiviteter å gå til. Som sørger for at for eksempel hjerte-, lunge- og kreftsyke har en organisasjon i ryggen når de trenger det som mest. Som sørger for at du blir reddet hvis du blir skadet langt til fjells. Ifølge Frivillighet Norge bidrar 67 prosent av befolkningen over 18 år med frivillig arbeid. Totalt utgjør alt dugnadsarbeidet over 140 000 årsverk. Uten denne enorme innsatsen hadde ikke samfunnet vårt gått rundt.

Mange som stiller på dugnad for et lokalt lag eller forening, vet hvordan en frivillig organisasjon finansieres. Det er kanskje litt offentlig støtte, medlemskontingenter, en og annen sponsor, og mye loddsalg, kakelotteri og dorullsalg. På denne måten kan det lokale korpset sørge for at alle har et instrument å spille på. Men bak de nye tubaene ligger et stort salg av doruller og kaffekopper – som kunne vært delvis spart hvis staten ikke hadde krevd inn moms av frivillige organisasjoner. For det er nemlig slik at dersom du kjøper en kaffekopp på bensinstasjonen, så kan bensinstasjonen fradragsføre momsen på kaffetrakteren. Men kjøper du en kaffekopp av den lokale fotballklubben mens poden spiller kamp, må fotballklubben betale moms på den samme kaffetrakteren. Riktignok kan fotballklubben søke om å få deler av momsbeløpet tilbake, men ordningen er og blir underfinansiert. Resultatet er at det lokale fotballaget må skru opp medlemskontingenten og få foreldre til å selge enda flere doruller.

Senterpartiet har flere ganger foreslått å innføre rettighetsbasert momskompensasjon for frivillige organisasjoner, hittil uten å få flertall i Stortinget. Denne høsten har vi på ny lagt fram forslag om dette. Det skal ikke være tvil om at Senterpartiet er frivillighetspartiet. Vi vil at frivillige organisasjoner skal slippe å betale moms. På den måten kan medlemskontingenter bli redusert til et minimum. På den måten kan frivillige selge litt færre doruller og heller konsentrere seg om det som skaper gode og trygge lokalsamfunn. Det minste staten kan gjøre som takk, er å ikke bruke dugnad som inntektskilde.