Vi og havet

Sist endret: 27 09 2020

Hvordan vi kan leve av havet for all framtid? 12.-13. november arrangerte Agenda Nord-Norge konferansen «Vi og havet» i Svolvær. Hvordan kan vi stoppe forsøplingen og samtidig skape bærekraftige arbeidsplasser langs hele kysten? Et stort og viktig spørsmål som også Senterpartiet er spesielt opptatt av, skriver Siv Mossleth.

- av Siv Mossleth (Sp), Stortingsrepresentant fra Nordland

En som satte sjøbein på scenen var en fisker fra nord. Den unge mannen i sjølstrikka genser var som et friskt pust fra havet. Fiskeren fortalte om det å satse hardt økonomisk, og om hva som skilte de mange gode dager i båten fra dårlige dager. Til sist la fiskeren fram tre punkter som han mente var viktigst for framtida:

1. Gode veier og infrastruktur også i distriktene

2. Gode tjenester der folk bor, eksempelvis barnehager og skoler

3. Ingen oljeboring i Lofoten

Omtrent samtidig som fiskeren sto på scenen i nord, la Senterpartiet på Stortinget fram sitt alternative budsjett. Og våre visjoner for framtida er som fiskerens. Senterpartiet vil satse 1,1 milliard mer enn regjeringa på fylkesveiene, bruke mer penger på rassikring, satse 500 millioner på bredbånd, satse på distriktsflyplasser og på fiskerihavner.

Senterpartiet satser på distriktene med til sammen 9,1 milliarder kroner mer enn regjeringa. Midlene skal blant annet gå til barnehager, skole og eldreomsorg.

Senterpartiet vil også ha et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja. Her prioriterer vi fisken. Senterpartiet går i front for at folk skal kunne skape verdier i hele landet, selvsagt også fra havet.