Stortinget med løve i forgrunnen

Nominasjonskomiteens innstilling til stortingsvalget 2021 – Akershus Senterparti

Nominasjonskomiteen går inn for at Sigbjørn Gjelsvik (46) fra Sørumsand/Lillestrøm og Else Marie Rødby (38) fra Hurum/Asker skal ha de to øverste plassene på Sp-lista i Akershus. Forslaget ble lagt fram i dag. De siste meningsmålingene viser at Senterpartiet ville vært inne med to mandater fra Akershus.

- Gjelsvik har markert seg godt på Stortinget siden han ble innvalgt i 2017, og han har spesielt denne våren under koronakrisa markert seg kraftig som en sentral politiker både i Senterpartiets stortingsgruppe og i Stortingets finanskomité. Under nominasjonsprosessen har det ikke vært tvil om at han skal renomineres som førstekandidat for Akershus Senterparti, sier leder av nominasjonskomiteen og varaordfører i Lillestrøm Thor Christian Grosås. Nykommeren Rødby har lang erfaring som folkevalgt på alle nivåer, og har både vært varaordfører i Hurum kommune og fylkestingsrepresentant i Buskerud. Nå sitter hun som Sp-representant i kommunestyret i Asker, i tillegg til at hun er tredje vara for Per Olaf Lundteigen på Stortinget. Hun er jurist av utdannelse og har blant annet jobbet i NAV-systemet. I dag jobber som hun som fagrådgiver på energi- og miljøfeltet i Senterpartiets stortingsgruppe.

– Gjennom yrket mitt som jurist har jeg jobbet både i førstelinja i NAV og hos fylkesmannen i Buskerud på avdeling for helse, sosial og barnevern. Det har gitt meg en spesiell interesse for arbeids-, sosial- og justispolitikk, forklarer Rødby og fortsetter:

– Jeg ser at stadig flere opplever at det er vanskelig å nå gjennom og vanskelig å få hjelp, og at vi bygger stadig større og mer fremmedgjørende systemer i dette landet. Vi skal ikke ha et offentlig system som får folk til å føle seg utrygge og hjelpeløse i møte med dem. Vi bygger stadig mer byråkrati og legger stadig mindre til rette for gode og viktige møter mellom folk. Dette må vi snu!

Rødby lover å prioritere en praktisk og jordnær tilnærming til klimapolitikken i valgkampen. Men hun løfter også en klassisk Sp-sak som rovviltpolitikken.

– Jeg har fulgt rovdyrpolitikken tett de siste årene gjennom jobb, og ser den store frustrasjonen og urettferdigheten som mange opplever etter mange år med klimaministre fra Venstre. Senterpartiet har en utrolig viktig jobb å gjøre for å få på plass en ny politisk kurs på dette feltet, avslutter hun.

På tredjeplass på lista foreslår nominasjonskomiteen Kari Mette Prestrud (43) fra Kråkstad/Nordre Follo. Prestrud har vært aktiv i partiet siden 1990-tallet, da hun i Senterungdommen deltok på nei-sida i EU-kampen. Prestrud har tidligere vært stortingsvara i Akershus, og møtte i et par perioder i den rødgrønne perioden 2005–2013. Prestrud er jurist, og hun jobber i dag med sikkerhet og beredskap i Politidirektoratet. Tidligere har hun arbeidet i Nasjonal sikkerhetsmyndighet og i politiet.

Grosås forklarer at det var viktig for komiteen å ha de tre regionene i Akershus representert på de tre øverste plassene.

– Med Gjelsvik fra Romerike, Rødby fra bygdene vest for Oslo og Prestrud fra Follo har vi en god «geografisk miks», og ikke minst tre svært habile kandidater som vi kan sende ut i valgkampen med stor trygghet, forklarer han. Han legger også til at ungdomskandidaten på lista, Haakon Skramstad (28) fra Eidsvoll, er foreslått på 4. plass.

– Dermed har vi også to representanter fra Romerike. Gjelsvik fra Nedre Romerike og Skramstad fra Øvre Romerike.

Nominasjonsmøtet i Akershus Senterparti holdes 25. november. Det er gjennomført to forslagsrunder med alle Sp-laga i Akershus i forkant av nominasjonskomiteens endelige forslag til Sp-liste. Siste runde viste at lokallagene ønsket en listetopp i tråd med det nominasjonskomiteen nå foreslår.

____________________________________________

1. Sigbjørn Gjelsvik (f. 1974), Lillestrøm