sigbjrn-gjelsvik_33147137695_o

Partiet slutter enstemmig opp om Sigbjørn Gjelsvik

Nominasjonskomiteen i Akershus Senterparti har – etter å ha konferert med alle lokallagene i fylket – bestemt seg for å renominere sittende stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik fra Sørumsand som partiets førstekandidat ved valget i 2021. Beslutningen var enstemmig.

– Dette var ikke vanskelig i det hele tatt, sier nominasjonskomiteens leder, Thor Grosås som forteller at også alle lokallagene i Akershus sluttet opp om Gjelsvik.

– Gjelsvik har gjort en stor jobb for fylket vårt siden han ble valgt i 2017, og han har spesielt denne våren under koronakrisa markert seg kraftig som en sentral politiker både i Senterpartiets stortingsgruppe og i Stortingets finanskomité.

– Vi er stolte av ham, og er veldig glade for at han har sagt «ja» til gjenvalg, sier nominasjonskomiteens leder.

Senterpartiets høye oppslutning på meningsmålingene peker imidlertid i retning av at Akershus Senterparti er godt posisjonert til å vinne to mandater i Akershus.

– Vi må nå bruke resten av nominasjonsprosessen på å finne en sterk makker til Sigbjørn på toppen av lista, sier Grosås. Han forteller at nominasjonskomiteen drøfter dette nå, og vil intervjue en rekke aktuelle kandidater som er foreslått av lokallagene.

– Vi kommer neppe til å være ferdig med denne prosessen før over sommeren, og det er jo en helhet som skal på plass i listetoppen. De vi ønsker på topp på Sp-lista skal ha et bredt interessefelt, være debattsterke og ha god forankring i fylket. Vi må ha god kjønnsbalanse, vi må sørge for at alle regioner i fylket er ivaretatt og vi skal selvfølgelig også ta spesielt hensyn til at vi trenger sterke ungdomskandidater. Og mest av alt, vi må sikre at vi har et lag som fungerer godt i valgkampen til neste år.

Nominasjonskomiteen legger også opp til å holde nær dialog med lokallagene i fylket i denne prioriteringsprosessen. Alle lokallag blir invitert til å sende inn et prioritert forslag de øverste kandidatene på lista tidlig i høsthalvåret.

Nominasjonsmøtet i Akershus Senterparti – hvor hele lista med 25 kandidater skal bankes – er berammet til 25. november.