stortinget

Gjelsvik og Rødby topper stortingslista i Akershus

Sigbjørn Gjelsvik og Else Marie Rødby ble valgt til partilagets toppkandidater på det digitale nominasjonsmøte 25. november.

​​​​​​​Sigbjørn Gjelsvik, profilert finanspolitisk talsmann på Stortinget, ble i kveld enstemmig valgt som Senterpartiets førstekandidat i valgkretsen Akershus. Nykommeren Else Marie Rødby fra Asker gikk av med seieren i kampen om 2. plassen. Meningsmålingene tyder at begge kommer inn på Stortinget neste høst.

sigbjrn-gjelsvik_32990526452_o.jpg

– Det er utrolig inspirerende å være en del av Sp-laget og kjempe for folk og næringsliv i hele Akershus. Vi må sørge for å bringe arbeidsfolk og bedrifter i hele fylket gjennom koronakrisa. Å kjempe for tjenester nær folk og for at folk skal bli lytta til er svært viktig. Og selvfølgelig er det en kampsak å få skrota den meningsløse regionen Viken én gang for alle, sier Gjelsvik.

Det var kamp om 2. plassen, men Else Marie Rødby vant avstemningen med stort flertall. Hun er medlem av kommunestyret i Asker og tidligere varaordfører i Hurum. Rødby er jurist, og jobber nå som energi- og miljørådgiver i Senterpartiets stortingsgruppe. Rødby har tidligere erfaring fra førstelinja i NAV og avdeling for helse, sosial og barnevern hos Fylkesmannen i Buskerud.

Else Marie.JPG

Kari-Mette Prestrud fra Nordre Follo ble valgt til 3. kandidat. Hun er jurist og jobber i Politidirektoratet. Hun har tidligere møtt på Stortinget som vara i perioden 2008–2009. Ungdomskandidat Haakon Skramstad (28) fra Eidsvoll står på 4. plass.

– For oss i nominasjonskomiteen var det viktig å foreslå en listetopp som på en god måte speiler Akershus, forklarer nominasjonskomiteens leder. – Særlig viktig var det å sikre at alle de store regionene i Akershus er representert i toppen. Jeg er glad for at nominasjonsmøtet var enig. Med Gjelsvik fra Nedre Romerike, Rødby fra Vestregionen, Prestrud fra Follo og Skramstad fra Øvre Romerike har vi en veldig god geografisk profil. I tillegg ser vi at de har stor bredde i interessefelt og kompetanse.

– Nå mener jeg vi trygt kan si at Akershus Senterparti har «toppa laget» for å vinne det som kanskje blir den mest krevende stortingsvalgkampen for oss noen sinne, avslutter Grosås og minner om at det er en stor jobb som nå skal gjøres.

Stortingsliste - Akershus Senterparti - 2021

1. Sigbjørn Gjelsvik (f. 1974), Lillestrøm