Politi

Nærpolitireformen som ble en Fjernpolitireform

Politireformen, som ble innført 1.1.2016, fungerer ikke etter forutsetningene.

Nedleggelse av lensmannskontorer, sentralisering av tjenester, færre polititjenestemenn til patruljering og kriminalitetsforebyggende arbeid har gitt dårligere beredskap og skapt større avstand til befolkningen. Lengre responstider ved utrykning, flere saker som henlegges og dårligere publikumsservice går på tilliten løs. En landsomfattende undersøkelse viser at 8 av 10 polititjenestemenn føler at de gjør en dårligere jobb og ikke strekker til.

Før Politireformen hadde Lørenskog lensmannskontor åpent alle hverdager, 44 ansatte og et bredt utvalg av publikumstjenester. I dag har kontoret åpent 3 dager i uka og tar kun imot anmeldelser og svarer på spørsmål.

Ressursene til kriminalitetsforebyggende arbeid er halvert, samtidig som ungdomskriminaliteten i Lørenskog øker.

Senterpartiet kjemper både sentralt og lokalt for å reversere Politireformen og få tilbake Lørenskog Lensmannskontor og politiets kriminalitetsforebyggende arbeid, slik det var før Politireformen ble innført.

40.000 innbyggere trenger et tilstedeværende politi.

Hvis du ønsker at politiet skal styrkes, stem Lørenskog Senterparti ved kommunevalget.

Tom Arne Pedersen

1.   Listekandidat Lørenskog Senterparti