Nordland

Ny fylkestingsgruppe i Nordland Senterparti etablert

Følg oss på Facebook
En jernbane for passasjerene

Senterpartiet vil sørge for et togtilbud som gjør det mulig for folk å velge toget for å komme seg raskt og enkelt fram.

Nordland Senterparti søker en dyktig og engasjert fylkessekretær

Fylkessekretæren er daglig leder av fylkeskontoret for Nordland Senterparti, og skal være organisasjonens ressursperson i fylket. Fylkessekretæren vil få en ledende rolle i å styrke Senterpartiets strategiske, politiske og organisatoriske arbeid i Nordland.

Valgbrosjyre Nordland 2021

Her kan du lese valgbrosjyren for Nordland Senterparti til Stortingsvalget 2021

Politimesteren er fornøyd med seg selv, men det holder ikke

Det er hyggelig at politimester Kløkstad er fornøyd med seg selv, men det er vel sjelden man ser en leder i staten som klarer å levere en mindre balansert fremstilling av egen etat?

Et lokalt og synlig politi er avgjørende for tryggheten i hverdagen

Høyres Bård Ludvig Torheim og Mariann Dobak Kvensjø er ute med et merkelig forsøk på angrep på Senterpartiets ønske om et bedre politi hvor de sauser sammen alt fra u-båtbaser til lensmannskontor. Dem om det.

Høstens valg vil være kritisk – «Vi ønsker en ny kurs for norsk matproduksjon»

• Nordland Senterparti tilslutter seg kampen til Norges Bondelag, Norsk Bonde og småbrukarlag og ikke minst Bondeopprøret. Sammen skal vi jobbe for å bedre vilkårene og å få en ende på dugnadstimene til norske matprodusenter.
Fiskeriministeren må stanse det kystnære fisket etter raudåte

Nordland Fylkes Fiskarlag, Kystfiskarlaget og andre har lenge vært kritisk til det kystnære trålfisket etter raudåte fordi raudåte er mat for fiskeyngel de første leveukene, og fordi store bifangster av fiskeegg og fiskelarver er svært utfordrende i forhold til raudåtetrålinga. Fylkestinget i Nordland krever stans i det kystnære fiske etter raudåte.

Stortingsrepresentant Siv Mossleth krever svar fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen gjennom skriftlig spørsmål i Stortinget: - Hvordan vil ministeren ta disse bekymringene til følge, vil ministeren sørge for at det kystnære fisket etter raudåte blir stoppet?

Frp «gønner på» så alle fakta forsvinner i blårøyken

Bård Hoksrud jobber hardt for å ta avstand fra politikken FrP har vært med på i regjeringen, eller som støttehjul til regjeringen. Alle fakta forsvinner når Hoksrud «gønner på», som han liker å si sjøl. I et leserinnlegg påstår Hoksrud at Sp vil forby salg av diesel- eller bensinmotorer. Det er ikke sant. I den saken FrP viser til hadde Senterpartiet et eget forslag som lyder: «Stortinget ber regjeringen presisere at mål om økt salg av nullutslippskjøretøy ikke betyr forbud mot salg av bensin- og dieselbiler.» Dette stemte FrP, H, KrF, V, Ap, SV og MDG mot.

Senterpartiet reagerer på Aps stemmegivning i fylkestinget – «Etter i dag tolker vi det som at Ap altså mener at Nordland og Troms ikke er skikket til å ivareta råderett over egne ressurser»

Senterpartiet ville denne uken ha fylkestinget med seg på en uttalelse om å innføre fjelloven i Nordland og Troms, da også samarbeidspartnerne i Ap. Under forhandlingene i fylkestinget i dag stemte Ap mot uttalelsen, selv om partiets nestleder Bjørnar Skjæran i februar 2017 på NRK Troms og Finnmark mente tiden var inne for at skjeen skulle tas i egen hånd, og at en utredning burde gjennomføres i saken. Det får fylkesleder i Nordland Senterparti, Trine Fagervik til å reagere.

Senterpartiet vil kutte prisene på hurtigbåt også

Fergeprisene kuttes med 25 prosent, men bare Senterpartiet vil redusere prisene på hurtigbåtbilletten også. Fergeprisene kuttes med 25 prosent, men bare Senterpartiet vil redusere prisene på hurtigbåtbilletten også.

Spinning