Sogn kolonihage

Høringsuttalelse, Ring 3 – Strekningen Universitetskrysset-Tåsenlokket.

Oslo Senterparti takker for muligheten til å avgi høringsuttalelse i denne saken

Oslo Senterparti støtter kommunens planer om et oppgradert nett av sykkel- og gangveier i Oslo. Oslo Senterparti støtter også vedtaket nedfelt i kommuneplanen, vedtatt 30. januar 2019, hvor det står at «det skal tilrettelegges for urban dyrking av mat i offentlige rom og fellesarealer, dyrkekasser, skolehager, parsellhager og kolonihager». I den nye planen for urbant landbruk som var på høring i 2017, «Et spirende Oslo», er også videreføring av kolonihagene tatt med. Det er svært positivt. Matjord må vernes, og vi ønsker at kolonihagene skal fredes.

I forslaget til bygging av sykkel- og gangvei lands strekningen universitetskrysset – Tåsenlokket kommer disse målene i konflikt med hverandre, ettersom det foreslås å ta av Sogn Hagekoloni for å bygge den planlagte gang- og sykkeltraseen på 4+2 meter.

Dette innebærer ikke bare å redusere arealet til Sogn Hagekoloni, men også endringer inne i hagekolonien, ettersom nye veier kommer i konflikt med forskrifter for brann- og redningstjeneste. Å opprettholde kjøreveien og flytte vei tilsvarende 3,25 meter inn på de tilstøtende hytteparsellene, slik reguleringsforslaget foreslår, et grovt inngrep som særlig rammer parsellene 192, 191 og 190, hvor kjørevei vil komme uforsvarlig nær hyttene. Parsellene vil ikke ha adgang til erstatningsareal.

Oslo Senterparti ber om at Plan- og bygningsetaten derfor ser på alternative løsninger som både ivaretar behovet for gang- og sykkelvei, og uten å ta av Sogn Kolonihages areal. Vi støtter derfor forslaget fra Sogn Hagekolonis styre om å vurdere ekstraordinær innsnevring av sykkelstien langs vestre del av kolonihagen, eventuelt alternativet til student Henrik Sam Eyde, som ser ut til å være lettere å gjennomføre. Eyde foreslår en løsning hvor sykkel- og gangfeltene langs kolonihagen skiller lag, hvor sykkelfeltene følger Ring 3, mens gangfeltet følger dagens trasé for kombinert gang- og sykkelvei langs Kolonihagestien, på den andre siden av kolonihagen. Det vil samtidig gi større trygghet for gående langs en strekning hvor det sykles fort, jevnfør Politiets høringsuttalelse, hvor fortau anmodes tydelig adskilt fra kjørebane til syklende.

Oslo Senterparti mener det er helt uakseptabelt å bygge ned matjord, i tråd med kommunens egne mål om å legge til rette for urbant jordbruk og grønne lunger i byen. Vi ser derfor frem til alternative løsninger for Sogn Hagekoloni som opprettholder hagekolonien.

For Oslo Senterparti

Bjørg Sandkjær