_MG_9155

Utvikling og vekst i hele Rogaland, er valgets viktigste sak

VALG23: Han er opptatt av trygge og gode arbeidsplasser, et næringsliv i utvikling og vekst og verdiskaping i hele Rogaland. Jarle Bø er klar for nye år i fylkespolitikken.

44 år gammel, ordfører i Randaberg og 2. kandidat på Senterpartiets liste til fylkestingsvalget. Gift, tobarnsfar, og med et lite gardsbruk med korn, gulrøtter og sau. Utdannet byggmester, og blant annet erfaring som nærings- og havnesjef.

Han var knapt tenåring da interessen for politikk ble vekket. Som ungdomsskoleelev engasjerte Jarle seg i kampen mot EU i 1994. Derfra var ikke veien lang til Senterungdommen og partiet. Fra 2003 har han toppet listen i Randaberg, hvor han har vært ordfører fra 2019 og nå sikter mot fire nye år. Den erfarne politikeren har sittet i fylkestinget i Rogaland fra 2019.

Politisk prosjekt? Jarle smaker på det store begrepet, før han svarer.

-Det handler om å forvalte våre felles ressurser på en måte som bidrar til et samfunn for alle. For meg er verdiskaping et nøkkelord. Næringsvirksomhet, bedrifter og arbeidsplasser – alt det som gjør det mulig å utvikle landet vårt og gi barn og unge, familier og eldre et godt tilbud. Det er nettopp her, hvor vi prioriterer ressursene til fellesskapets beste, vi ser forskjellene mellom partiene. Jeg er stolt over å representere Senterpartiet, sier han.

De samme viktige politiske sakene er han opptatt av som kandidat til fylkestinget.

-Det handler om verdiskaping og utvikling i hele Rogaland. Arbeidsplasser, samferdsel – utfordringene er mange.

Sier altså Jarle, som erkjenner at begrepet samferdsel nok kan oppfattes som kjedelig for noen.

-Men spør gjerne dem som hver dag må sende barna sine på utrygge skoleveier hva de tenker om saken. Da får du rene ord for pengene, legger han til.

Sist, men ikke minst, er han opptatt av skole og opplæring.

-Videregående skole, som fylkeskommunen har ansvaret for, er vårt viktigste folkehelseprosjekt. Et godt skoletilbud er et viktig grunnlag for arbeid, en god familiesituasjon og en trygg framtid for hver enkelt, sier Jarle Bø.

Mer om valget finner du her