_MG_9630

Viktig med verdiskaping i hele Rogaland

VALG 23: Skal Rogaland være en spydspiss for verdiskaping, må vi ta hele fylket i bruk. Fylkeskommunens viktigste jobb, er å sikre et godt utdanningstilbud uansett hvor i fylket folk bor.

Det handler om landbruk og mat, om energi, om reiseliv og opplevelse, om teknologi og ikke minst om entreprenørskap og nyskaping. Senterpartiets fylkesordførerkandidat Hanne Marte Vatnaland vil at fylkeskommunen skal ta en enda mer aktiv rolle i næringsutvikling i hele Rogaland.

-Folk må folk ha mulighet til å leve gode liv der de selv ønsker. Det igjen krever god kommunikasjon via veg, båt og bredbånd, og ikke minst desentralisert utdanning. Det vil bli prioriterte oppgaver de kommende årene, sier hun.

Verdiskaping handler også om det å gripe muligheter, evne til omstilling og forutsigbarhet. Hanne Marte trekker fram biogass som eksempel på et tema som trenger mye mer fokus, ikke minst i Rogaland. Vi har innsatsfaktorene, husdyrgjødsel og fiskeavfall, men har foreløpig likevel ikke klart å få dette opp i storskala. Slike muligheter må vi gripe før andre gjør det.

Det samme gjelder for vindkraft, mener hun. Nå er det viktig at Rogaland griper mulighetene, og sikrer fylket som et tyngdepunkt i satsingen.