Pressemelding 27.11.25
Mindretallpartiene SP, SV, INP og Rødt legger frem et ansvarlig alternativt budsjett med sosial profil som for øvrig er gjenkjennelig fra de siste årene. Ap har for 2026 valgt å legge frem sitt eget forslag.
Forebygging og tidlig innsats er viktig. For i størst mulig grad skjerme barn, unge, skoler, levekår og omsorg for de største negative konsekvensene ved kuttene, tilbakefører vi en del av disse og styrker på enkelte områder (se nedenfor).
Dette gjør vi gjennom omprioritering, ved å kutte andre steder i administrasjon og støttetjenester ved f.eks å redusere Vakante administrative/merkantile stillinger. Vi legger ikke skjul på at også med vårt alternative budsjett, vil innbyggere, tjenestetilbud og ansatte merke at det er trangere økonomiske tider.
Sammen med kommuneledelse, tillitsvalgte, ansatte og oss folkevalgte, er det i årene som kommer dessverre behov for å fortsette arbeidet med omstilling, nytenking ved å jobbe smartere og mer effektivt for å tilpasse driften til inntektsnivået, og ikke minst redusere lånegjelden.
Partiene har ikke lagt opp til noen økning i eiendomsskatten. Vi har lagt opp til en styrking av rammeoverføringen fra Stortinget på 10,7 mill. ifm. Statsbudsjettet for 2026. Av dette settes 8 mill. av på disposisjonsfond. Vi har ikke lagt opp til noen økning i skatteinntekter.
Skole/barnehage
- Vi styrker skolene med 7;4 mill. til lærerressurser/vikar og kjøp av lærebøker/læremidler.
- Vi kutter ikke i leirskoletilbudet ved Fjelltun.
- Vi stenger ikke barnehagene i sommerferien.
- Vi øker styrket barnehage med 1,8 mill. slik at barna som har behov skal få tidlig og nødvendig hjelp.
Levekår:
- Vi styrker lavterskeltilbud rask psykisk helsehjelp.
- Vi kutter ikke i tilbudet til mennesker med nedsatt funksjonsevne om dansen på Folkets hus.
- Vi kutter ikke i tilbudet Alternativ til vold (ATV).
Ansatte & bruk av mobiltelefon
- Vi reduserer ikke gavekort ansettelse 25 år og velferdsgoder ansatte.
- Vi setter av 0,5 mill. ref. innspill fra Utdanningsforbundet til godtgjørsle mobiltelefon for ansatte i kommunen som må bruke egen mobiltelefon for å logge seg inn på og bruke kommunens data systemer, som har dialog/kommuniserer med foreldre/pårørende i embets medfør, og ikke har tilgang på "jobb telefon", f.eks undervisnings personell etc.
Omsorg
- Vi opprettholder varmtvannsbasseng Jonsokberget.
- Vi kutter ikke i tilbudet til ressurskrevende brukere.
- Vi kutter ikke i tilskudd forebygging eldre.
- Vi kutter ikke i trygghetsalarmer.
- Vi reduserer ikke i Kommunalt Tilrettelagte Arbeidsplasser (KTA) plasser ved Avanti.
Kultur & Samfunn
- Vi styrker frivillige lag- og organisasjoner med 200 000.
Investeringer
- Når det gjelder investeringer, mener vi at kommunen må holde investeringsnivået på et nøkternt stramt nivå de neste årene på grunn av gjeldsbelastningen. Vi reduserer investeringene og låneopptaket med 49 mill. for 2026. Ut over administrasjonen sitt forslag, foreslås følgende endringer:
- SAMLAR Fagmøbler bygget: Ombygging/oppgradering tas ut av økonomiplanen. Det settes av inntil 1,5 mill. til evt. kjøp av konsulenthjelp til nytt business case, der følgende vurderes; salg av bygget, bygge nytt annet sted i sentrum, eller utsette planene om samlokalisering noen år til og konsekvenser og kostnadsoverslag for alternativene.
- SAMLAR Rådhus A og B (samlokalisering) der det er satt av 55 mill. for perioden 2026-2028 tas ut.
- Masterplan Omsorg der det er satt av 607 mill. for perioden 2026-2031 tas ut med unntak av prosjektutredning i 2026-2028 for å se hva som er mulig og realistisk å få til.
- Sentrumsutvikling Jørpeland / Vågen økes fra 5 til 10 mill. for å utvikle uterommet/torget mellom det nye kulturhuset (Lyse bygget) og Rådhusgaten.
- Vi opprettholder nytt offentlig toalett ved skateparken som planlagt i 2029. Det er det absolutt behov for!
- Vi opprettholder ny svømmehall Tau i 2031/2032 med 80 mill.
- Vi opprettholder oppgradering kjøkken Langelandsmoen som planlagt i 2026.
- Vi styrker oppgradering/vedlikehold av kommunale kaier med 3 mill. (fra 3 til 6 mill.).
Dette er noen av de endringene SP, SV, INP og Rødt vil gjøre i forhold til administrasjonen sitt budsjettforslag.
Ellers har vi også utarbeidet noen verbale punkter til budsjettet – viktige temaer som vi ønsker å belyse ved å be administrasjonen legge frem saker til politisk behandling; Strand mot 2030 - kortsiktige og langsiktige utviklingsgrep for kommunal områdene, besøksbidrag/turistskatt, sentrumsutvikling Jørpeland / torget og varmtvannsbasseng Jonsokberget.
Verbal punkter:
- Strand 2030 – Grep på kort og lang sikt
Under fremleggelsen av Økonomi- og handlingsplanen 2026-2029 i Kommunestyret 05.11.25, hadde administrasjonen noen gode tanker på hvor vi er i Strand i 2030, og hvilke grep tar vi på kort og lang sikt. Kommunestyret ønsker en diskusjon sammen med kommunalområdene på dette.
Kommunestyret ber om en sak til politisk behandling i løpet av 2. halvår 2026 der de ulike kommunalområdene peker på hvor vi er i Strand i 2030, og hvilke konkrete grep vi bør ta på kort og lang sikt samt kostnadsoverslag for å sikre ønsket utviklingsretning.
- Besøksbidrag
Ref. Lov om besøksbidrag (besøksbidragsloven) - Lovdata
Strand kommune opplever økende tilstrømming av turister og besøkende gjennom hele året. Dette gjelder både korttidsbesøk og overnattinger ved campingplasser, hytteutleie, AirBnB, hoteller og andre overnattingssteder. En slik utvikling gir positive ringvirkninger for lokalt næringsliv og profilering av kommunen, men innebærer også økte kostnader for kommunen, blant annet knyttet til:
- Vedlikehold og tilrettelegging av infrastruktur (veier, parkeringsplasser, toaletter, turstier, badeplasser)
- Avfallshåndtering og miljøtiltak
- Beredskap og tjenestetrykk i høysesong (eks Norsk Folkehjelps kommunale støtte)
- Belastning på kommunale tjenester og naturnære områder
- Turistinformasjon
Det er naturlig at Strand kommune vurderer om en slik ordning kan være aktuell hos oss, gitt veksten i turismen og trykket på både kommunale og frilufts relaterte fasiliteter.
Et besøksbidrag kan organiseres gjennom ulike modeller, f. eks.:
- Fast bidrag per overnatting for turister (via hoteller, AirBnB-verter, campingplasser, hytteleie osv.)
- Frivillig besøksbidrag administrert gjennom reiselivsaktører (eks. Flor & Fjære og Parkering Preikestolen)
- Samarbeidsmodell mellom kommuner
For å sikre bærekraftig utvikling av reiselivet, rettferdig fordeling av kostnader og forutsigbarhet for både innbyggere og næringsliv, er det viktig å få en politisk avklaring om dette temaet.
Kommunestyret ber om en sak til politisk behandling ila. 1.halvår 2026,
hvor kommnedirektøren utreder muligheten for å innføre:
- Besøksbidrag knyttet til overnattinger på campingplasser, AirBnB, hoteller, hytter og øvrige overnattingssteder i kommunen?
- Frivillig besøksbidrag administrert gjennom reiselivsaktører (eks. Flor & Fjære og Parkering Preikestolen)
- Torget Jørpeland sentrum - Sentrumsutvikling
I økonomi og handlingsplanen er det satt av 5 millioner til torget på Jørpeland. I vårt alternative forslag ønsker vi å legge inn 5 millioner ekstra, at det blir 10 millioner.
Vi har fått et flott torg på Tau og nå er det Jørpeland sin tur. Når det nye kulturhuset står klart blir torget inngangsporten til mye aktivitet.
Vi ønsker en diskusjon på muligheten som vi har på torget, slik at uteområdet blir like attraktivt som innsiden av kulturhuset.
Kommunestyret ber om en sak i løpet av først kvartal på hva muligheter ligger det i de midlene som blir vedtatt i budsjettet på uteområdet ved kulturhuset og torget.
- Varmtvannsbasseng Jonsokberget
I Strand kommune har vi noen innbyggere som av helsemessige årsaker bruker varmtvannsbassenget på Jonsokberget jevnlig. Men dette er et tilbud som alle innbyggerne kan benytte seg av.
Vi mener at alternativet om å inngå et samarbeid med Stavanger ikke er holdbart. Dette er både krevende for brukerne og økonomien.
Derfor har vi funnet midler til videre drift av varmtvannsbassenget på Jonsokberget.
Vi ber om at kommunedirektøren ser på alternative løsninger for å beholde varmtvannsbassenget ved å gjøre det mer attraktivt, utvide tilbudet til flere brukere. Kommunestyret får en sak på dette 1. halvår 2026.