Nå er omkampen i gang

På tide å ta opp stridsøksa. Telemarksøksa. Den vi har i fylkesvåpenet vårt. Jeg kjenner jeg aldri har vært så motivert som jeg er nå for å sørge for regjeringsskifte.

Valgkamp er interessant og gøy det, men for meg og Senterpartiet har det de siste dagene blitt skikkelig alvor. For forrige uke slo Høyre, Frp, Venstre og KrF Telemark sammen med Vestfold med tvang. Ingen av de to fylkenes fylkesting ønsker denne kunstige konstruksjonen av en region, som kun er blitt som den er blitt fordi de fire partiene på Stortinget på død og liv vil halvere antallet fylker.

De bryr seg katta om at prosessen i reformen har vært dårlig. Eller at resultatet er helt uforståelig; noen fylker får stå alene mens andre slås sammen i mega-regioner slik at ubalansen blir total mellom disse. Ikke er det tilført de nye regionene noen nye oppgaver av verdi heller. Og tvang synes altså regjeringen og støttepartiene at er en flott og demokratisk fremgangsmåte...
Det som er så innmari trist er at de som tvinger den innholdsløse reformen igjennom er de to partiene (H og Frp) som egentlig bare vil skrote fylkene og et tredje forvaltningsnivå først som sist. Det får de ikke flertall for. Så da er det ikke dem i mot å gjennomføre en skikkelig dårlig regionreform som på sikt vil gi det samme resultatet, siden den reformen vi nå har fått bare undergraver fylkenes betydning.

Og vi i Telemark er uomtvistelig av de store taperne i minister Sanners reform. Vårt geografisk varierte fylke skal slås sammen med et lite fylke langs E18 som med langt flere innbyggere enn oss kommer til å få mer påvirkning på politikk og samfunnsliv enn telemarkingen. Han som har erfaring og forståelse for de utfordringene og mulighetene kommunene i Telemark har.
Så vi er nå dessverre garantert en ytterligere sentralisering av arbeidsplasser og makt til Vestfold om reformresultatet holder stikk etter valget. Det vil ramme Øvre Telemark spesielt, men også fylkeshovedstaden vår, som ikke lenger vil være fylkeshovedstad.

Og det kan vi ikke sitte stille og se på skjer. I alle fall kommer ikke Senterpartiet og jeg til å godta dette uten kamp. Og kampen står i valgkampen. For kommer vi i regjering sammen med Arbeiderpartiet så reverserer vi tvangsvedtaket. Selvfølgelig gjør vi det. Og ikke bare fordi det altså er tuftet på tvang, men fordi reformen er fullstendig hul. Og ikke minst så er vedtaket veldig ødeleggende for alle som jobber aktivt for å skape vekst og utvikling rundt om i hele Telemark. Jeg og stridsøksa mi er klar.

Åslaug Sem-Jacobsen
Stortingskandidat Telemark Sp