Ny barnehage i Siljan, nå eller aldri...

Siljan Sp og Siljan Sv har etter sist møte i utvalg for oppvekst snudd i synet på plassering av ny barnehage.

Etter nok en runde og nye vurderinger samt en helt fersk mulighet studie utarbeidet av Feste arkitekter har Siljan Sp sammen med Siljan Sv valgt og snu.

Vi har hele tiden vært opptatt av hva brukerne selv har ment i denne saken. Dette sammen med vårt hovedsyn på at ny barnehage bør ligge tett på der vi ønsker fremtidig boligbygging har vært vårt fokus i denne saken.

Det kom flere innspill fra næringslivet med bekymring i forhold til vårt primærønske om plassering på Heiveien. Det har vist seg at også flertallet av brukerne har endret syn på plassering. Dette har ført til at vi har måttet revurdere hva som er viktigst for oss.

Det vi likte aller best med løsningsforslaget fra Feste er hvordan tomten er foreslått utnyttet. Dette gjelder særskilt med tanke på skjerming mot elv og renseanlegg.  Vi synes også forslaget om mest mulig naturlig arrondering for å få til akebakker og naturlige utelekearealer gjør konseptet spennende og morsomt.

Det er også vist hvordan tunet på barnehagen skal kunne bli en del av det nye sentrumsrommet med møteplass og parkfasiliteter for alle aldre.

Vi gikk til valg på at vi skulle få på plass en ny utebarnehage «skogloppa» og det fikk vi til.

Vi gikk til valg på og opprettholde barnehage i kretsene, og den tapte vi dessverre.

Nå gjenstår det, som for oss går over alt annet i denne diskusjonen, nemlig og sikre et godt barnehage tilbud for Siljan i mange år fremover. Et godt barnehage tilbud er for oss ensbetydende med en kommunalt eid og godt drevet barnehage.

Den viktigste forutsetningen for at vi kan gå for den foreslåtte plasseringen er at det blir bygget og driftet i kommunal regi og at konseptet fra Oppdalen barnehage blir ivaretatt på best mulig måte.

Derfor mener vi at vi like gjerne kan vedta først som sist hvem som skal bygge og hvem som skal drifte den nye barnehagen.

Vi mener at en ny kommunal barnehage må bygges så raskt som mulig for og skape ro og forutsigbarhet.

Vi er redd for at det kan være nå, eller aldri!