Stjørdal en by for ungdommen og fremtiden!

Stjørdals nye sentrumsplan kom endelig på plass nå på sensommeren, etter en prosess som tidvis føltes uendelig. På tross av litt orreleik både fra posisjon og opposisjon skal nok planen vise seg bli meget god oss stjørdalinger.

Sentrumsplanen er imidlertid langt fra det eneste spennende som skjer på byutviklingsfronten. Vi er i ferd med å bygge en by for fremtiden, og fremtiden det er ungdommen det. Kimen og skateparken står her allerede som symboler på at det satses bredt kulturelt fra såkalt finkultur til urban gatekultur som aldri vil kunne vedkjenne seg å befinne seg innenfor kultursfæren. I inneværende periode ble det vedtatt ny innendørs fotballbane (jippi!) og ny flerbrukshall (også jippi!). Dette skal ferdigstilles i neste periode. Området fra Stokkan U til Kimen skal fylles til randen med idrettslige aktivitetstilbud. Den gamle svømmehallen gikk dessverre på en stjernesmell, men takket være fornuftig økonomisk planlegging fantes det midler til en skikkelig renoveringsrunde, og hallen åpnes igjen i februar neste år. Ja, vi skal bygge en helt ny svømmehall også, men et prosjekt til flere hundre millioner må planlegges, vi kan ikke skyte skattepenger fra hofta. Gamle Halsenbanen skal videreutvikles som urban aktivitetspark og ENDELIG er det Halsen barneskole som står for tur når atter en ny skole skal reises i kommunen vår. Jeg sverger på at det er samme gardiner i "Rødbygget" som da jeg som innflyttet nordlending første gang gikk inn i bygget i 1983.
Satsingen på skoler og idrett fra Kimen til Stokkan U. styrker selvfølgelig også arrangementbyen Stjørdal. Et enestående tett og kompakt område midt i sentrum gjør byen vår attraktiv for alle mulige event, turneringer, konserter, festivaler og konkurranser. Kanskje kan vi også realisere et signalbygg med blant annet hotell som kronen på arrangementbyverket?

Nils Nordbotn
5. kandidat for Senterpartiet