Kathrine Kleveland_Høståker (2)

Stiller opp for norsk matproduksjon

Det skal ikke være tvil. Når landbruks- og matminister Sandra Borch oppfordrer norske bønder til å produsere mat skal det lønne seg for bonden.

Av stortingsrepresentant Kathrine Kleveland

Bøndene i Vestfold trenger trygghet for at det er økonomi i å dyrke matkorn. Det signalet gir ministeren nå før kornet skal sås. Regjeringa vil tilby økte målpriser for matkorn og økte tilskudd ved jordbruksoppgjøret, rett og slett betale så det lønner seg å bidra i det livsviktige arbeidet norsk matproduksjon er.

I år er dette arbeidet ekstra viktig, men dessverre også ekstra dyrt. På NRKs distriktsnyheter så vi nylig en bonde fra Tønsberg fortelle om historisk høye gjødselpriser. Han hadde kjøpt gjødsel, men fortalte at tilsvarende gjødsel i dag nesten ville kostet det dobbelte. På vegne av sine yrkessøsken etterlyste han støtte. Den støtten bekrefter ministeren kommer!

Når Russland og Ukraina til sammen står for ¼ av verdens matkorneksport skjønner alle at det viktigste nå er å øke nasjonal selvforsyning. Vi har ansvar for å utnytte potensialet vi har for å dyrke korn og matkorn i Norge. Samtidig er dette en internasjonal krise. Mye av råvarene som benyttes av Verdens matvareprogram i sultrammede områder kommer nettopp fra Russland og Ukraina.

Ethvert land har både rett og plikt til å produsere så mye mat til egen befolkning som vi kan. Det vil nok produseres nok mat i verden også i år, men en krig kompliserer forsyningene og kan gi skyhøye priser.

Vestfold Senterparti hadde årsmøte i helgen. Der vedtok vi blant annet å be regjeringen øke selvforsyningsgraden i norsk matproduksjon og snarest komme med tiltak som kan sikre størst mulig matkornavlinger i inneværende sesong. Godt å se ministeren innfrir. Årsmøtet oppfordret også til å styrke norsk kornproduksjon og kvalitet, og forsterke forskning på nye kornsorter som gir høyere avlingsnivå i vårt klima. Det er viktige mål framover!

Ingen fugl flyr høyere under himmelen enn at den må ned på bakken for å spise mat. Ved å dyrke det vi kan i Norge bidrar vi på en jordnær og livsviktig måte til å lage mat til liten og stor.