Atombomba 9. august 1945

Den 9. august kl. 11:02, for syttiåtte år siden slapp USA ei atombombe over byen Nagasaki i Japan. Bomba hadde ei kjerne av plutonium på størrelse med en grapefrukt. Nagasakibomba, med kallenavnet «Fat Man», ble sluppet fra «Bockscar» et B-29 firemotors tungt bombefly. «Fat Man» detonerte 550 meter over byen og hadde ei sprengkraft på 21 kilotonn TNT. 39 tusen mennesker ble drept umiddelbart, 25 tusen skadde og nærmere 40 prosent av alle bygningene i byen ble jevna med jorda. Ved utgangen av året var tapstallet kommet opp i 74 tusen drepte.

En vakker morgen nittenfemogførti tre dager i forveien hadde innbyggerne i byen Hiroshima lidd samme skjebne. Det amerikanske bombeflyet «Enola Gay» ble brukt til å slippe uranbaserte «Litle Boy». Den første atombomba brukt i krig noensinne. Før utgangen av året hadde rundt 214 tusen mennesker mista livet som resultat av disse to atombombene. Skader, snikende sykdommer fra radioaktiv stråling og psykiske skader har ramma ofrene helt opp til våre dager. Atomvåpen dreper umiddelbart og i generasjoner.

I snart åtti år har overlevende fra Hiroshima og Nagasaki forsøkt å advare resten av verden. De har ikke bedt om hevn, men handling. «Som eneste nasjon som har blitt utsatt for atomvåpen i krig, vil Japan fortsette å jobbe for en atomfri verden», sa landets statsminister på årsdagen for Hiroshimabomba. På grunn av Russlands invasjonskrig i Ukraina og økende splittelse i verden er det dessverre blitt vanskeligere å snakke om atomvåpennedrusting.

I Badeparken i Larvik står det et Ginkotre. Rett og slett et fredstre. Treet er avla fram av frø fra et tre som faktisk overlevde atombomba i Hiroshima. Et symbol på at det tross alt er håp. I disse dager minnes vi ofrene for grusomhetene i augustdagene 1945. Og står sammen med de overlevende når de ber alle verdens stater slutte seg til FNs atomvåpenforbud.

Robert Oppenheimer blir kalt atombombas far. Blant de mange vitenskapsmenn som var med på utviklinga av atombomba finner vi nobelprisvinner Ernest Orlando Lawrence. Barnebarn av Olav Lavrantsson Hogndal som utvandra fra Åmotsdal i Seljord i 1843.

Det er fem offisielle atommakter i verden i dag, nemlig USA, Russland, Frankrike, Storbritannia og Kina. I tillegg vet vi at India, Pakistan, Israel og Nord-Korea har atomvåpen. Til sammen disponerer disse nesten 13 tusen atomvåpen. Mange kan skytes ut på få minutter og skape ødeleggelser verden aldri har sett maken til. Enhver bruk av atomvåpen, enten en styrt handling, en misforståelse eller ei ulykke, vil ha katastrofale humanitære konsekvenser. Ingen land har mulighet til å gi tilstrekkelig hjelp. Så lenge atomvåpen finnes, er det en fare for at de blir brukt. Atomvåpen er ikke magi som skaper sikkerhet. Våre alliertes atomvåpen dreper ikke på en snillere måte enn de som Russland og Kina har. Bruk av atomvåpen kan i teorien utslette hele verden.

Aldri mer Hiroshima! Aldri mer Nagasaki!