"EU har for stor makt i Norge"

Buskerud Senterparti oppfordrer til å delta på Buskerud Nei til EU sitt arrangement på Fossesholm 19. august hvor EØS settes på dagsorden i forbindelse med stortingsvalget.

Vi inviterer dere alle til

Åpent debattmøte mandag 19. august!

Møtet arrangeres på Fossesholm Herregård i Vestfossen kl. 18,00 og det er duket for å sette EØS på dagsorden i forbindelse med stortingsvalget

Flere politiske partier og mange medier stritter imot å delta i EØS/EU-debatter i stortingsvalgkampen. Slik har det vært i mange år. Men Buskerud Nei til EU viser til hva meningsmålinger forteller: nemlig at folkeflertallet mener

EU har for stor makt i Norge

Det er derfor helt nødvendig å avsløre misforholdet mellom holdningene i folket og representasjonen på Stortinget, noe som innebærer en helt unormal situasjon for et folkestyre, som forfatteren Johan Nygaard har skrevet i en større artikkel (legges ut på http://buskerud.neitileu.no en av dagene). (Nettsida vår har dessverre ikke blitt oppdatert på en stund grunnet tekniske problemer).

2013: skal ennå en gang det skje at ja-sida får flertall på Stortinget mens nei-sida har flertall i folket? Hvordan er det mulig?

Debattpanelet:

Per Olaf Lundteigen (Sp), Marielle Leraand (Rødt), Lena Reitan (SV), Dag Øivind Henriksen (H) og Niclas Tokerud (Ap). Dessuten vil forfatteren Johan Nygaard holde en kort innledning.

Framtredende jurister, statsvitere og politikere mener at den dynamiske suverenitetsavståelsen som pågår gjennom EØS-avtalen, og som stortingsflertallet applauderer; ikke er korrekt hjemlet i Grunnloven. Det er derfor på tide at stortingskandidater blir direkte konfrontert med dette viktige spørsmålet og må svare velgerne på hvordan de vil forholde seg dersom de blir valgt som folkets representanter inn på Stortinget.

Kjære venner og meningsfeller!

Vi håper å se svært mange av dere på debattmøtet 19. august på Fossesholm. Mobiliser helst mange andre også. Stort kryss i kalenderen! Dette blir den eneste sjansen til å delta i og støtte en åpen offentlig EØS/EU-debatt med stortingskandidater i Buskerud i denne valgkampen.

Vel møtt!