Hundre på medlemsmøte

Sist endret: 16 03 2017
Hundre senterpartister fra Gudbrandsdalen møtte fram for å høre Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum på Rudi gard onsdag kveld.

Sp-lagene i Gudbrandsalen hadde gått sammen om å invitere Sp-lederen til et felles medlemsmøte på Rudi gard, der. jordbruksoppgjøret og kommunereformen var opplagt viktige temaer. Slagsvold Vedum var opptatt av å sette viktigheten av norsk matproduksjon i en større global sammenheng.

I kronikken Kampen om maten tar han opp mye av det samme.

Slagvold Vedum møtte en lydhør og engasjert forsamling, som også utfordret den nyvalgte partilederen. Blant annet fikk han spørsmål fra salen om han hadde gjort seg opp noen tanker om hvordan Senterpartiet kan vokse i tida og årene som kommer.

- Hvis du ser på Senterpartiet som et tre, så er det ikke toppskuddet som er den viktigste delen, det er den breie rota, svarte Slagsvold Vedum.

Som Slagsvold Vedum selv sa det, så var ikke en tidligere men en kommende statsråd som møtte lokale Sp-folk på Rudi, og fikk naturligvis applaus for det. Før møtet deltok han på dørbankaksjon sammen med representanter fra Sør-Fron Sp og deler av fylkesstyret i Oppland. På en times tid ble 18 nye medlemmer vervet. Det styrker stammen i partiet.

Slagsvold Vedum og rådgiver Anne Marie Aanerud rakk mye på turen gjennom Gudbrandsdalen. Første stopp var kommunegrensa mellom Dovre og Lesja, der en frivillig kommunesammenslåing er på trappene. Han var også innom dalens største industriarbeidsplass, Tine Meierier på Frya, og gardbrukerne John-Einar og Inger Johanne Kjorstad. Begge steder var jordbruksoppgjøret et sentralt samtaleemne.