Hva heter din kommune i 2017?

Høyre planlegger store endringer i kommune-Norge, men vil ikke fortelle velgerne verken hvordan kartet skal se ut eller hva konsekvensene av reformen vil bli.

Senterpartiet vil ikke at kommunekartet skal tegnes i Oslo. Danske eksempel dokumenterer tydelig at kommunesammenslåing har ført til sentralisering både av mennesker og arbeidsplasser, fraflytting fra små steder, og ikke minst et svekket lokaldemokrati. Dagens norske kommuner er dessuten slettes ikke små i europeisk målestokk.

Senterpartiet sier nei til tvungen, kostbar og unødvendig kommunestrukturendring. Kommunesammenslåing må ikke være mål, men kan være et middel for å yte gode tjenester og utvikle lokalsamfunn. Vi støtter frivillige sammeslåinger.

Erna Solberg har selv bekreftet at Senterpartiet er garantisten mot tvangssammenslåing. Hun sier at Senterpartiet ikke kan ha veto i denne saken. Det som er viktig er å fremheve at det ikke er Senterpartiet som har vetoretten, men vi er det eneste partiet som sikrer at det er lokalsamfunnene selv som skal ha vetorett i forhold til spørsmålet om sammenslåing av kommuner.

Ved en radikal endring av kommune-Norge vil svært mange kommunepolitikere slippe både papirbunker og møter, - men de vil også miste mulighet til påvirkning av egen hverdag. Senterpartiets nei til kommunesammenslåing er JA til nærhet, lokalkunnskap og identitet.

Ved årets valg kan du bestemme om du selv får være med og bestemme hva kommunen din skal hete i 2017. Stem Senterpartiet!