Ja til trygg mat

Sist endret: 16 03 2017

Det finnes knapt bedre utgangspunkt for rein og trygg matproduksjon enn det vi har i Norge. Norsk mat er trygg, det er et resultat av en villet politikk – det er ikke tilfeldig

Folk har blitt mer bevisst på hva slags mat de ønsker å spise/gi barna sine. I dag etterspørres mat med historie og lokal tilknytning og et mangfold i produktutvalget. Norske råvarer fra fjord, fjell, sjø og land kan bidra til bosetting, miljø, vekst og trivsel. Alle matproduserende land i vesten gjør det samme – beskytter egen matproduksjon og satser på å fremme sine spesialiteter. Kortreist mat er klimavennlig. Senterpartiet ønsker at alle matbutikker fører lokalmat, dette er et ansvar de store matkjedene må ta.

Det er heldigvis stor forbrukermotstand mot genmodifisert mat i Norge. Senterkvinnene i Oppland ønsker fortsatt en restriktiv holdning til GMO i mat og fôr, det forventes en mer uavhengig forskning på feltet.

Vi er glad for at Stortingets energi- og miljøkomite nylig leverte sin innstilling om hvordan søknader om GMO-er skal behandles, og at Stortinget fortsatt vil videreføre en restriktiv holdning og legge den norske genteknologiloven til grunn.

Inger S. Enger, Senterkvinnene i Oppland