Matministeren åpnet valgkampen

Trygve Slagsvold Vedum sikter seg inn mot nye fire år som landbruks- og matminister. Det ambisiøse målet er å bli overbydd i landbrukspolitikken. I dag deltok han på valgkampåpning i Oppland.

Rundt 60 senterpartister fra hele Oppland var samlet på Sigstad gård på Biri til valgkampåpning i Oppland Sp i dag. Der var det mat og matproduksjon som sto i sentrum.

Både stortingsrepresentant, Anne Tingelstad Wøien, og landbruks- og matminister, Trygve Slagsvold Vedum, påpekte at norsk matproduksjon er en en av de viktigste sakene for Senterpartiet i valgkampen.

Slagsvold Vedum sikter seg inn mot nye fire år som landbruksminister, og har som målsetting å bli overbydd i landbrukspolitikken.

- Akkurat nå er jeg er den eneste statsråd som ikke blir overbydd av opposisjonen, som tvert imot ønsker å kutte i overføringene til landbruket, sa han.

Tingelstad Wøien slo også et slag for at Senterpartiet gjerne vil ha enda en minister etter valget - miljøvernministeren. Hun lanserte også Oppland Sp sin egen kokebok, "Ditt daglige brød", som vil bli flittig brukt av valgkampen. Boka inneholder matoppskrifter fra hele fylket, og er selcfølgelig godt krydret med politikk - for smakens skyld.

Se video med Anne om mat og landbruk her

Kokkekampen mellom  Anne Tingelstad Wøien ogTrygve Slagsvold Vedum endte for øvrig uavgjort etter  at dommerne,  Anne Marie Amlien og Marianne Tvedt Græsby, erklærte dødt løp mellom Oppland Sps salma sashimi med vårløk og reddiksalat og lime- og soyavinaigrette og Hedmark Sps squashruller med skinke, rødløk, urter og geitost.

Med seg på laget hadde Wøien og Vedum sine respektive fylkesledere, Ivar Odnes og Aasa Gjestvang.

Les mer på gd.no