Nordland - egen region

Sist endret: 16 03 2017
Nordland står fjellstøtt på sitt standpunkt om at Nordland med sitt areal, og sitt folketall skal være en egen region. At fylkesrådslederen "flørter" med Troms fylkeskommune om en sammenslåing, - tar vi med stoisk ro foreløpig.

Nordland – egen region

Det er Senterpartiets fylkestingsgruppe som står på fylkesrådets politiske plattform

Her står følgende:

• Beholde Nordland som eget fylke

• Ha flere oppgaver fra staten til regionalt folkevalgt nivå

• Være en tydelig premissleverandør i møte med statlige myndigheter

Det skal være tre folkevalgte nivå i Norge. Vi vil legge til rette for et levende folkestyre hvor kommuner og regioner evner å utnytte lokale og regionale fortrinn til beste for innbyggerne, næringslivet og samfunnet for øvrig. Vi ønsker å styrke det regionale folkevalgte nivået.

Vårt utgangspunkt for regionreformen er at Nordland skal bestå som egen region med grenser som i dag. Beslutninger bør i størst mulig grad fattes så nært innbyggerne som mulig. Det regionale nivået sikrer demokratisk innflytelse over viktige politikkområder. Et levende og desentralisert demokrati med bred deltakelse er grunnleggende for å møte samfunnsutfordringene på en god måte.

Fakta:

Avstanden fra Trøndelag til Andenes er over 800 km, og vi får seks sørnorske fylker innenfor dagens Nordland. Vi har allerede størrelsen og alle muligheter for å få flere oppgaver og arbeidsplasser til Nordland.

Siv Elisabeth Mossleth
Gruppeleder Sp

Tenk på miljøet. Ikke skriv ut denne e-posten hvis du ikke må.