Trygve kommer til Gudbrandsdalen

Onsdag 21. mai besøker Trygve Slagsvold Vedum Gudbrandsdalen. Bor du i Sør-Fron kan det hende han banker på døra di.

Sammen med Sør-Fron Sp og fylkesstyret i Oppland Sp skal Sp-lederen ut på dørbank i Sør-Fron. Etterpå innleder han på medlemsmøte for de 12 Sp-laga i Gudbrandsdalen på Rudi Gard. Der står naturlig nok både jordbruksoppgjør og kommunereform på dagsorden. Gudbrandsdalen er ett av områdene i landet som kanskje vil merke aller best konsekvensene av Høyre og Frp sin politikk.

- Høyre gir blaffen i om det bor folk i norske distrikter eller om det produseres mat fra en gård i Gudbrandsdalen. Det er et faktum at Høyre vil tvinge gjennom sentralisering, kommunesammenslåing og i praksis en nedleggelse av distriktslandbruket. Konsekvensen på sikt blir en massiv forflytning av folk fra bygder til byer. Norge vil se annerledes ut med slik politikk, sa Slagsvold Vedum til NTB 9. mai.

Sp-lederen har også mye annet på programmet denne onsdagen. Dagen starter på Dombås der en mulig framtidig kommunesammenslåing mellom Lesja og Dovre er tema. Senterpartiet ønsker at kommunereformen skal bli en desentraliseringsreform, og legger andre premisser til grunn enn den blåblå regjeringa. Det samme gjelder for utviklingen i landbruket. Slagsvold Vedum legger turen innom både Tine på Frya og gardbrukerne John-Einar og Inger Johanne Kjorstad på Sør-Fron.