Veiutbyggingen i det blå

Sist endret: 16 03 2017
Revidert Nasjonalbudsjett vitner ikke om at det skal satses på veiutbygging slik lovnadene var før Stortingsvalget. En fallitterklæring, sier Stortingsrepresentant og medlem av Transportkomitèen, Jane Sjelmo Nordås.

Stortinget, 14.05.2014

PRESSEMELDING

fra Janne Sjelmo Nordås, transportpolitisk talsperson i Senterpartiet

Veisatsningen uteblir med Høyre og Frp!

Dagens fremleggelse av revidert statsbudsjett for 2014 er en fallitterklæring i fra Høyre og Fremskrittspartiet, sier Janne Sjelmo Nordås, transportpolitisk talsperson i Senterpartiet.

Regjeringen Solberg har ikke lagt inn en eneste ny krone til veiinvesteringer, derimot så tar de 250 millioner kroner i fra utbedringer og oppgraderinger av tuneller, for å kunne dekke inn blant annet prosjekteringer, arkeologiske utgravinger og grunnerverv på andre store veiprosjekt.

Dette er langt unna den satsingen som Høyre og Frp gikk til valg på, sier Nordås.

I august 2013 så kritiserte Statssekretær Bård Hoksrud, den rødgrønne regjeringen for å ikke ta tunnelsikkerhet alvorlig nok. Han ville ha raskere gjennomføring av EU-direktiv for tunnelsikring. Statssekretær Hoksrud, Frp uttalte følgende: «Vi trenger kraftige bevilgninger for å ta igjen tunnelforfallet.»

Da blir det et paradoks at han selv kutter i dette arbeidet når han kommer i posisjon, sier Nordås.

I tillegg til dette har Høyre og Frp etter sine landsmøter skapt usikkert om prioriteringene i NTP ligger fast, med å vedta uttalelser som vrir pengebruken inn i mot de store byene.

Janne Sjelmo Nordås