- Etterlengtet forslag mot fôrkrisa i reindrifta

Sist endret: 27.09.2020 #Finnmark#Troms

Regjeringen har i dag lagt fram et forslag til en tilleggsbevilgning til reindriftens kriseberedskapsfond på 20 millioner kroner. - Det er gledelig at vi kan unngå at et stort antall dyr dør av sult, sier leder i Stortingets næringskomité Geir Pollestad

Det pågår for tiden en fôrkrise i reindrifta i nord pga de svært spesielle snø- og isforholdene.

Senterpartiets Geir Adelsten Iversen har tidligere sendt brev til Landbruks- og matminister Olaug V. Bollestad med spørsmål om å iverksette tiltak.

- Til tross for at det meste av fokus er på den pågående koronakrisen i disse dager, har vi med stor bekymring sett på utviklingen av fôrmangel i reindrifta i de nordligste delene av landet. Det er derfor gledelig at regjeringen nå har sett behovet for å avhjelpe situasjonen slik at vi unngår at et stort antall dyr dør av sult, sier leder i Stortingets næringskomité Geir Pollestad fra Senterpartiet.

Denne artikkelen ble først publisert 03.04.2020