Oddbjørn Kylland

Fortsatt langt igjen til alle har tilbud om bredbånd

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021 foreslås det at det skal brukes 264 millioner kroner til bredbåndsutbygging i strøk der det ikke er kommersielt lønnsomt å bygge.

Det vil si at regjeringen legger opp til en reduksjon av tilskudd til utbygging av høyhastighetsbredbånd på 142 millioner kroner i forhold til 2020.

Senterpartiet er ikke imponert over regjeringens forslag og mener det både urettferdig og distriktsfiendtlig. Koronapandemien har vist oss at elever på  hjemmeskole og folk på hjemmekontor har hatt store utfordringer med å delta på Teams-møter fordi man har dårlig internettilkobling. Det finnes fremdeles mange som kun har mobilt bredbånd som eneste mulighet for internett. Dette blir fort dyrt når tre barn og to voksne i en familie skal være på nett med mobilt bredbånd. Hjemmekontor og hjemmeskole har gitt oss et bilde av utenforskapet ved ikke å ha bredbånd.

Senterpartiet mener det handler om like mulighet for alle i samfunnet. Regjeringen har et mål om at 90 % av alle boliger skal ha høyhastighets bredbånd, men det betyr jo at ti prosent av befolkningen ikke har raskt nok bredbånd, dette er ikke godt nok.

oddbjørn2019-web.jpg

Oddbjørn Kylland