2020 Politiet på Dombås, Oppland

Påskrevet pass

Vi i Bærum Senterpari er glade for å tilhøre et parti som har som motto "tjenester nær deg."

Å få sitt pass påskrevet er vanligvis ingen positiv attest å få. Nå om dagen er det imidlertid mange som vil ha sitt pass påskrevet, eller fornyet om man vil. Med oppslag på første side i Budstikka 28. februar fikk vi vite «Passkrise frem til påske». Budstikka hadde tatt turen til passkontoret i Røyken siste dag før nedlegging. Skal du ha pass nå, må du dra til Sandvika eller Grønland.  I Sandvika er det ingen ledig tid de første 60 dagene og heller ikke mulig å bestille tid etter det.

Utstedelse av pass er en viktig polititjeneste. Nå kombinerer man innføring av nytt utstyr med nedlegging av passkontor. Det minner om «nærpolitireformen»: ny organisering kombinert med sentralisering (innlemmelse av Asker og Bærum i Oslo politidistrikt). Man kunne ikke godt stenge politiet, men i praksis har det ikke vært langt unna, slik det de siste to årene har fortonet seg fra Asker og Bærum.

Gitte Hessenchmidt i Politidirektoratet beroliger med at det skal oppbemannes med 10 nye ansatte, pluss sommervikarer i Oslo Politidistrikt. Javel, men passkontoret i Sandvika må jo ha ansatte fra før. Vi håper de jobber på spreng med å utstede pass til de som har fått time før påske, eller er hele staben sendt på kurs?

Regjeringspartiene  har fått sitt pass påskrevet gjennom elendige meningsmålinger i senere tid. Ansvarlig statsråd for politiet, Tor Mikkel Wara sier at «gjenåpning av nedlagte passkontor ikke er relevant tiltak for å håndtere etterspørselen.»

Dette er nok et område hvor regjeringens sentraliseringsiver fører til et dårligere tilbud for publikum. Vi i Bærum Senterpari er glade for å tilhøre et parti som har som motto Tjenester nær deg.

Ragnar Molland
1. kandidat Bærum Senterparti