2009 - Nærbilde av lege som holder stetoskop

Legevakt nær folk

For Senterpartiet er det avgjørende at legevakta i Lillestrøm kommune er nær folk, skriver ordførerkandidat Thor Christian Grosås i dette innlegget.

Legevakta har tidligere vært vurdert på tvers av kommunene på Nedre Romerike, og det resulterte i at Fet og Skedsmo (med flere) har hatt felles legevakt i Lillestrøm, mens Sørum har hatt legevakt på Sørumsand. Denne strukturen ønsker Senterpartiet å videreføre i Lillestrøm kommune.

Legevakta er en trygghet i hverdagen, som de fleste av oss kun sjelden trenger å oppsøke. Heldigvis. Noen få har hyppige besøk til legevakta, de må vi også tenkte på når vi legger opp tjenestene i vår nye kommune. Derfor ønsker ikke vi at noen skal få lenger reisevei til legevakta som følge av kommunereform og sentralisering. Det vil så klart fortsatt være ulikheter i hvor langt folk må reise for å komme til legevakta, det kommer vi ikke unna.

Legevakta er en akuttberedskap, som etter vårt syn ikke er særlig egnet til å sentralisere ytterligere. Folk blør ikke saktere i Blaker selv om de snart bor i Lillestrøm kommune. Hvis du er syk, og blir verre på kveldstid eller i helga, så er det både en trygghet og et gode å vite at du ikke trenger å reise så langt. Ca 75% av uka (kveld, natt og helg) er fastlegekontoret stengt, og det er legevakta som er stedet å henvende seg for legehjelp som ikke kan vente, og det ikke er livstruende. Det er klart at folk bryr seg om hvor legevakta er!

Innhold og kvalitet i legevaktstjenesten er en selvfølge, og kombinasjonen av mange ulike helsetilbud utgjør totaltilbudet for innbyggerne. Vi kan likevel ikke godta at legevakta på Sørumsand legges ned (hvis det skulle komme på bordet), med henvisning til at tjenesten i sentrum har høy kvalitet. Avstand er en kvalitet i seg selv når det gjelder legevakta.

Legevakta på Sørumsand er en del av et samlet sentrumstilbud som gjør Sørumsand til et attraktivt sted, og er selvsagt også viktig for mange innbyggere i området rundt, og deres opplevelse av trygghet og nærhet. Senterpartiet ønsker utvikling i hele Lillestrøm, og på Sørumsand er legevakta en liten, men viktig brikke i dette.