Mange innbyggere langs kysten er helt avhengige av ferge og båt for å komme seg på jobb, skole, sykehus eller fritidsaktiviteter.
Og for næringslivet langs kysten som trenger å få transportert sine varer effektivt, er ferjetilbudet helt avgjørende. I dag er ferjene så dyre at det er en stor konkurranseulempe for vårt næringsliv.
-Folk og næringsliv i ferjefylkene fortjener bedre enn regjeringas politikk. Det er på tide at ferjefylkene får nok penger til å klimaomstille hurtigbåt- og ferjetrafikken, for når de får for lite penger til dette, vil de enten måtte kutte ut klimaomstillinga eller gjøre ferjebillettene dyrere og ferjefrekvensen dårligere.
Det er dessuten viktig å utrede en makspris på ferjebilletter. Jeg håper det er mulig å innføre ei slik ordning, for det vil bidra til å lette de største økonomiske byrdene for dem som i dag betaler aller mest for å måtte ta ferje. Det er jo trist at noen faktisk vurderer å flytte fordi ferjeutgiftene for å komme seg på jobb og til viktige tilbud blir for store, sier stortingsrepresentant Jenny Klinge.
Møre og Romsdal fylkeskommune bruker ca 600 millioner i året i utgifter kun til ferje. Innbyggerne (inkludert næringslivet) betaler over 400 millioner i året i bompenger på ferjene.
-Gjennom kostnadsutjevningen i inntektssystemet skal fylkeskommunene i prinsippet få full kompensasjon for ufrivillige kostnadsforskjeller. Det har vi ikke fått, vi har hverken fått kompensasjon for innføring av miljøferjer eller for å ha en helt nødvendig minstestandard på åpningstider og frekvens, sier Kristin Sørheim, leder i samferdselsutvalget.
I 2021 mangler vi over 150 mill. kr for å opprettholde det ferjetilbudet vi har og uten å øke takstene. Vi må derfor ta penger fra vegvedlikehold og skole hvis Staten ikke retter opp denne urettferdigheten overfor alle kystfylka.
Forslaget vårt er:
- Stortinget ber regjeringen innrette kriteriene for finansieringen av båt- og fergedrift slik at fylker som har ansvar for denne delen av infrastrukturen, kan utvikle gode tilbud basert på rimelige billettpriser.
- Stortinget ber regjeringen legge fram forslag til en finansieringsordning som innebærer at staten fullt ut tar merkostnaden ved klimaomstilling av fylkenes hurtigbåt- og fergetrafikk. Ordningen må fange opp både gjennomførte og kommende tiltak.
- Stortinget ber regjeringen utrede en nasjonal maksimalpris for båt- og fergebilletter, hvor staten fullt ut kompenserer fylkenes inntektstap ved innføring av en slik ordning.
- Stortinget ber regjeringen sette ned forskuddsbeløpet for innbetaling til AutoPASS for ferge til samme beløp som kostnad for depositum for AutoPASS-bombrikke.