Ap svikter industrien og sjølråderetten

Av Siv Mossleth, stortingsrepresentant (Sp)

Er Arbeiderpartiet enig med gutta på industrigolvet? Lytter Arbeiderpartiet virkelig til jentene på golvet? Jeg trodde ikke FrP-statsråd Terje Søviknes kunne bli sitert i media på denne setninga: Eg og Espen einige! i en så viktig sak for alle de industrikommunene som har vært med på å bygge dette landet. 100 ordførere fra Arbeiderpartiet skjønner industriarbeidsplassenes viktighet, og jeg tror representanten og partilederen Jonas Gahr Støre skjønner hvor viktig denne saken er, siden han tok seg tid til å roe ned industrien i Rana i går kveld.

Senterpartiet vil at vannkraften også i framtida skal tilhøre fellesskapet. Norske myndigheter skal ha en sjølstendig kontroll over energien i Norge. Derfor sier Senterpartiet NEI til ACER.

Etter å ha lest Nordland Aps uttalelse om energi var jeg enig i intensjonen i uttalelsen, men bekymret for hva fylkespartiet egentlig jobbet for, siden de aldri nevnte at Arbeiderpartiet måtte si nei til ACER. Nordland Ap ba Stortinget reservere Norge mot suverenitetsavståelse til ACER. Men de sa ikke tydelig at Ap må stemme nei til ACER når saken kom opp i Stortinget. De så heller ikke ut til å mene at saken burde behandles etter grunnlovens paragraf 115 om suverenitetsavståelse eller utsettes. Da var de egentlig like langt, og jeg tror en slik utydelighet var med på å tippe et knapt flertall i Aps stortingsgruppe til å lande feil i denne saken.

Arbeiderpartiet «kravliste», er det allerede stor splid om. Og ingen kan garantere denne listen i framtiden. Og når Arbeiderpartiet godtar «kopimaskinene» som installeres for å omgå suverenitetsavståelse, lurer de storparten av velgerne sine og fagbevegelsen som nå er på lag med Senterpartiet.

For å omgå forbudet om suverenitetsavståelse, er det installert to «kopimaskiner». Først kopieres ACER-vedtak i EØS sitt kontrollorgan ESA, deretter i norske RME (Reguleringsmyndigheten for energi). Norske myndigheter har ingen innflytelse på vedtakene.

Viktigst av alt bak Senterpartiets NEI til ACER er at det norske folket, og ikke et overnasjonalt organ, skal styre naturressursene våre!