Besøk av Trygve Slagsvold Vedum

Av fylkessekretær Eivind Storvoll

Partileder Trygve Slagsvold Vedum besøkte tirsdag denne uken Helgeland for å ha samtaler med lokale tillitsvalgte, næringslivsaktører og ha folkemøter. Sandnessjøen, Vevelstad, Lovund og Mo i Rana sto på «besøks-kartet» denne gangen.

I Mo i Rana møtte 55 fram for å høre budskapet om en bedre framtid for folket i Kongeriket. Med ordet i sin makt, trollbandt han forsamlingen hvor også undertegnede var tilstede. Forut for Folkemøtet hadde han bl.a. reetablert lokallaget i Vevelstad, og fått på plass et Interimsstyre der.

Etter å ha innledet, var ordet fritt. En engasjert tilhørermasse benyttet flittig anledningen til å fremme spørsmål om det meste som er relatert til Rana-regionen. En betent skolesak rir lokalsamfunnet som en mare, og er en direkte årsak til at Senterpartiet har vokst formidabelt der. En veldig engasjert lokalpolitiker ved navn Johan Petter Røssvoll fronter debatten, og ligger an til å kunne bli ordfører etter valget neste høst. Røssvoll har bakgrunn som fylkespolitiker, og har tidligere vært Fylkesleder i Nordland Senterparti.

Spørsmålet om ny flyplass var også viet mye oppmerksomhet. Vedum fikk spørsmål om hva han mente om at kommunen og næringslivet bokstavelig talt tok saken i egne hender, og forskutterte byggestart på den utvalgte tomta. Trygve var imidlertid krystallklar på at slike prosjekter er et statlig ansvar, og skal skje i regi av Avinor når den tid kommer.

Digitalisering og fiberoptisk kabling var et annet tema lokalbefolkningen var opptatt av.