Foto: Eirill DeLonge

Senterpartiet reagerer på Aps stemmegivning i fylkestinget – «Etter i dag tolker vi det som at Ap altså mener at Nordland og Troms ikke er skikket til å ivareta råderett over egne ressurser»

Senterpartiet ville denne uken ha fylkestinget med seg på en uttalelse om å innføre fjelloven i Nordland og Troms, da også samarbeidspartnerne i Ap. Under forhandlingene i fylkestinget i dag stemte Ap mot uttalelsen, selv om partiets nestleder Bjørnar Skjæran i februar 2017 på NRK Troms og Finnmark mente tiden var inne for at skjeen skulle tas i egen hånd, og at en utredning burde gjennomføres i saken. Det får fylkesleder i Nordland Senterparti, Trine Fagervik til å reagere.

• På fire år kan det se ut som at Ap har snudd i saken. Jeg og Senterpartiet lurer veldig på hva begrunnelsen for denne snuoperasjonen er. Uansett er det skuffende når Stortinget vedtok i 2017 at Regjeringen måtte utrede om Fjelloven også skal gjelde for Nordland og Troms, og ingenting har skjedd enda.

Fagervik og Senterpartiet er tydelige på konsekvensene for Nordland ved å ikke innføre Fjelloven. Inntektene av utmarka går i dag til staten, og i 2016 utgjorde disse inntektene rundt 116, 5 millioner kroner.

• Vi kan ikke godta at Nordland og Troms skal forskjellsbehandles lengre. Vi må få råderett over egne ressurser. Etter i dag tolker vi det som at Ap altså mener at Nordland og Troms ikke er skikket til å ivareta råderett over egne ressurser, og at vi skal fortsette å skufle millioner ut av fylket og sørover avslutter en oppgitt Fagervik.
200300437_486930635874977_6864723305314557013_n.jpg
Avstemningen i fylkestinget om fjelloven