Senterpartiets nei til Eidsiva-fusjon

Senterpartiet er tydelige på at vi ønsker et sterkt, regionalt eierskap- at det er viktig å sørge for at alle i hele Innlandet har en trygg og sikker strømforsyning.

Oppland fylkeskommune er en niprosents eier av et selskap som er en betydelig regional aktør. Dette ønsker et flertall nå at vi heretter skal dele med Oslo. Med andre ord; de 21 heleide og 25 deleide kraftverkene i Hedmark, Oppland og Sør-Trøndelag får nå et dårligere lokalt eierskap. I avtalen som er fremforhandlet skal hovedkontoret for produksjonsselskapet ligge i Oslo. Hvorfor det, spør vi. Det er jo i våre Innlandskommuner kraftressursene skapes og forvaltes!

Oppland Senterparti stiller spørsmålet om hvorfor eie 50% når vi har muligheten til å ha 100% eierskap, og full styring?

Når vi i tillegg vet at Eidsiva-konsernet har styrket seg betraktelig det siste året, i og med at kommunene våre ga dem 1,5 milliarder kroner i styrket egenkapital og dertil mindre gjeld, så er selskapet bedre rustet enn noen gang.

Senterpartiet har troa på at Eidsiva fortsatt kan være et stort, regionalt eid selskap- som skal være en viktig aktør som samfunnsutvikler. Vi mener det er grunnlag for å fortsatt jobbe med de andre kraftselskapene i Innlandet, med mål om å fortsatt ha et kraftig, kommunalt og regionalt eierskap- som tilbyr Innlandets innbyggere et kraftsystem som sikrer trygg forsyning av strøm – nå og i fremtiden.

Det er med bakgrunn i at vi fortsatt vil ha begge hendene på rattet, at vi stemte nei til fusjonen mellom Eidsiva Energi og Hafslund E-CO.

Se innslag fra NRK Østnytt:

Kjersti Bjørnstad, gruppeleder