eigero2

Dalane, en spennende region med store muligheter

To dagers rundtur i Dalane, og Rogaland Senterpartiets andrekandidat til stortingsvalget, Lisa Marie Ness Klungland, er ikke i tvil: Denne delen av Rogaland har fantastiske muligheter gjennom satsing på kompetanse, utdanning og sysselsetting.

Det skaper muligheter innen teknologi og verdiskaping. Til høsten når også regionen en milepæl innen høyere utdanning, når distriktsvennlig sykepleierutdanning tilbys også her.

Første dag av besøket gikk til Eigersund og Sokndal. (PS: Mer om andre dag i Lund og Bjerkreim i morgen). Noe av det som imponerte Lisa mest, var hvordan man i denne delen av Rogaland tenker nytt.

Slik det eksempelvis gjøres hos virksomhetene i Egersund Næringspark. Energy Innovation jobber blant annet med trening, sertifisering, utdanning, utvikling og innovasjon innen on- og offshore vindkraft. Det passer Dalane videregående skole godt. Der tilbys elevene energioperatørfaget. Fokus på vind, bølgekraft og sol i området gir muligheter.

Teknologi var også tema for besøket hos Westcontrol Robertson. Bedriften, som utvikler elektronikk og driver maskinering og sammenstilling, viste en autonom traktor. Torvald – ja, den heter faktisk det – kan uv-stråle jordbær slik at man unngår sprøyting. Teknologien gjør at den eksempelvis kan finne og behandle sopp. Ved siden av jordbær, finnes det en egen versjon beregnet på vindruehåndtering.

eiger01.jpg

Arbeidsinkluderingsbedriften AKS, som også fikk besøk, jobber for å få folk ut i arbeid. AKS samarbeider tett med virksomheter med rekrutteringsbehov og mulighet til å tilby trening og utvikling.

Kunnskap står også i sentrum hos Dalane utdanningssenter. Fra høsten tilbys det her en distriktsvennlig sykepleierutdanning over 4,5 år. Tilbudet gis i samarbeid med Universitetet i Agder.

-Et flott tilbud, selv om vi håper å få Universitetet i Stavanger på banen i slike sammenhenger, sier Lisa.

Helse var også på dagsorden i forbindelse med tverrfaglig samarbeid mellom helsestasjon, barnehage, skole og barnevern.

-Dette er et viktig område over alt. Vi må sikre at de barn og unge som trenger det, får det rette tilbudet, og at samarbeidet mellom de ulike aktørene innen området blir best mulig, sier stortingskandidaten.

Et annet viktig område i samme sektor, er frivillighet. Den står sterkt også i sør. Eigersund Frivilligsentral gjør et godt arbeid, men er opptatt av at offentlige midler til arbeidet øremerkes, og at pengene faktisk brukes slik de er ment.

Dagen omfattet også besøk hos Dalane Folkemuseum. Museet har store planer i Jøssingsfjorden, en del av Rogaland med lange og stolte industritradisjoner.