dagnysh

Domkirkens unike historie må sikres før det er for sent

Det er Norges best bevarte historiske kirkebygg, og en unik og uerstattelig skatt for Stavanger og landets for øvrig. Nå må det gjøres fullstendige utgravinger under Stavanger domkirke - før kirkegulvet lukkes igjen, sier varaordfører Dagny Sunnanå Hausken i Stavanger.

Kritikken fra noen av landets fremste eksperter på arkeologi og gamle kirkebygg er ikke til å misforstå. De mener det må gjøres mye mer grundige arkeologiske arbeider. Kostnadene må selvsagt staten ta.

Saken tas nå også opp i Stortinget, der Senterpartiets Åslaug Sem-Jacobsen utfordrer klima- og miljøministeren og Regjeringen til å bidra med ytterligere midler for å sikre arbeidet. Sem-Jacobsen viser Riksantikvarens uttalelse i NRK forrige uke, der det kom fram at arbeidene i kirken både er styrt av hensynet til framdrift i renoveringsprosjektet samt økonomi.

Domkirken skal stå ferdig renovert til Stavangers 900 årsjubileum i 2025. Selv om staten har et klart ansvar for prosjekter av stor rikshistorisk verdi, bidrar Stavanger kommune med over 320 millioner kroner til arbeidet.

”Det er umulig ikke å bli fascinert av Stavanger domkirke. Saken rører ved både fornuft og følelser hos folk. Nå må vi sikre at vi får vite mest mulig om byens og landets historie. Den finnes i gulvet og grunnen under kirken”, sier Dagny Sunnanå Hausken.