sp6

Klart nei til storkommuner fra Sp i hele Rogaland

Det blåser fortsatt politisk kuling etter at Høyres Margret Hagerup på ny åpnet stridsspørsmålet om kommunesammenslåing i Rogaland. Ikke uventet er det et rugende nei fra Senterpartiets folk i hele Rogaland. Her er noen kommentarer fra nord til sør i fylket.

I Dalane Tidende karakteriserer Bjerkreim-ordfører og stortingskandidat Kjetil Slettebø forslaget som galskap.

Her viser Høyre sitt sanne jeg. Vi har for ikke lenge siden vært gjennom en prosess om mulig sammenslåing. Den brukte vi tid og uhorvelig med penger på, og det vi fant ut var at folk vil beholde kommunene sine. Nå har vi altså et regjeringsparti som vil tvinge kommunene sammen. På en måte er det jo greit at de viser dette i et valgår, slår Slettebø fast.

Heller ikke ordførerkollega Magnhild Eia i Lund tror sammenslåing blir noen vinnersak.

Interessant at Høyre velger et slikt utspill i et valgår, mener hun. I Lund kommune vil ikke dette bli noen vinnersak. Folk har fått nok av sentralisering og store enheter som følge av effektivisering og reduksjon av tjenester nær folk, sier hun.

Større kommune betyr dårligere lokale tilbud, slår varaordfører i Suldal og 1. nestleder i Rogaland Senterparti, Øyvind Lovra Tveitane fast i Suldalsposten. Han ser Høyre-utspillet som en advarsel om hva som kan skje dersom Høyre får fortsette i regjering, og reagerer sterkt på viljen til å bruke tvang. Det slår ihjel Høyres eget forslag om å lytte til folk og kommuner.

Dette betyr i praksis at partiet utelukkende vil høre på de som er enige med deres eget syn i denne saken, slår Øyvind Lovra Tveitane fast.

2. kandidat for Senterpartiet til høstens stortingsvalg, Lisa Marie Ness Klungland, er sterkt kritisk til Høyre-utspillet. Til Grannar sier hun at det er et skremmende bilde som tegnes.

Måten Høyre ønsker å gjøre dette på, er udemokratisk, sier Klungland og reagerer særlig på forslaget om å gjøre det med tvang, om nødvendig. Det betyr at det er likegyldig hva kommunene sier, noe Senterpartiet aldri vil stemme for.

Vi må høre på folket og hver enkelt kommune, sier hun, og legger til at hun ikke ser noen storgevinst med kommunesammenslåing. Tvert imot ser man at storkommuner ikke er bedre enn mindre. Midlene uteblir, mens oppgavene blir større, konstaterer hun.

Dersom Høyre tror dette er en vinnersak, har de tatt helt feil. Dette er stikk i strid med det kommunene vil, sier Vidar Nedrebø, fylkesleder i Senterpartiet i Rogaland og kommunepolitiker i Gjesdal til Gjesdalbuen.

Han mener en eventuell sammenslåing av Gjesdal med andre kommuner vil føre til at kommunen mister mye av identiteten sin, men også muligheten til å drive en aktiv næringspolitikk. Det lokale næringslivet vil få dårligere oppfølging, sier han.

Hovedmotivasjonen bak kommunesammenslåing er å spare penger. Det er å slå sammen tjenester, og flytte eldre inn på sykehjem der det er kapasitet. Vi kunne risikert at våre eldre ble sendt til Sandnes eller Hå. Det vil vi ikke, slår Nedrebø fast.

Stortingskandidat og gruppeleder for Senterpartiet i Haugesund Bystyre, Tor Inge Eidesen, vet ikke om han skal le eller grine når han leser utspillet til Hagerup. Høyre har forsøkt å gjennomføre kommunesammenslåinger i to perioder, delvis med tvang. Dette har ikke blitt møtt med særlig begeistring, sier han til Haugesunds Avis.

Eidesen tror styrken i det norske samfunnet nettopp er de mange lokale enheter med lokalt demokrati og tjenester, bygget opp i nærheten av der innbyggere bor.

Det som overrasker ham mest, er hvor tydelig Margret Hagerup og Høyre er i forhold til at enkelte politikere og byråkrater i Oslo skal tegne norgeskartet på nytt, og overstyre lokaldemokratiet og folkeviljen.