Turist i eget fylke, Haugalandet

Det er viktigere enn noen gang at vi støtter opp om våre private små og store næringsdrivende, som plutselig står uten utenlandske turister. Vi i Senterkvinnene i Rogaland oppfordrer til å kjøpe norsk, og hjelpe til slik at flest mulig får beholde jobbene sine.

Vi som er tillitsvalgte i Senterpartiet, også vi damene i Senterkvinnene vil i løpet av sommeren vise frem noen glimt av det vakre vi har å by på i Rogaland.

Senterkvinnene i Rogaland har lånt noen bilder fra Visit Norway og vil i løpet av sommeren publisere noen flotte reisemål i vårt vakre fylke. Neste ut er Haugalandet.

En kjøretur gjennom Vindafjord er et flott skue med variert natur. Etter turen opp på Lammanuten kan man stoppe på Frøken Fryd kafé og interiør i Isvik. Et annet alternativ er Plassabakeriet i Vikebygd med “snurringer” fra 1842 på lørdager, hvor man også kan leie sjøhus til overnatting. Barnefamilier kan besøke den nye aktivitetsparken i Ølen eller Frønsdal aktivitetsgård som tilbyr ridning, kanopadling, paintball og overnatting.

I Tysvær kan den historieinteresserte besøke Arquebus krigshistorisk museum. Etter det kan man legge lunsjen til fantastiske Fjørsilkebris på torsdager i sommer. Himakånå og den noe lengre turen til Lammanuten er populære turmål i kommunen. Både barn og voksne kan kose seg i klatreparken i Nedstrand. Da er det ikke langt til den lokale Café Nais for middag.

Bokn kommune kan smykke seg med nyåpnet kafé: Sjøbris på kaien i Føresvik, like ved Coop butikken. På Bokn er den bratte men korte turen opp til Boknafjellet et must. Er du så heldig å reise med båt, er øya Homraparken en perle for barnefamilier.

I Karmøy anbefales å legge et besøk til Nordvegen historiesenter med tilhørende vikinggård like ved den fantastiske Olavskirken på Avaldsnes. Gamle Skudeneshavn og Åkrasanden er også verdt et besøk. Karmøy kan dessuten skilte med Europas største minigolfanlegg, Minigolfen familiepark. Topp besøket med overnatt i Naturparken Hagland Festning.

Haugesund er et knutepunkt på Haugalandet med sjarmerende sentrumshandel og mye god mat å velge i. En kjær nykommer er Cupcakehuset som er godt tatt imot i byen. En halvtimes båttur fra Haugesund kai ligger det idylliske øysamfunnet Røvær. Her kan du overnatte på Røvær kulturhotell som har et populært musikalsk program i hele sommer.

Ønsker man å se Norge i miniatyr er Utsira det perfekte reisemål. Hele kommunen er i grunn et reisemål. Her kan man oppleve alt fra fyr, vindturbiner, flotte naturopplevelser, flere serveringssteder, lokalhistorie og mye mer. Det finnes flere overnattingsmuligheter i Norges minste kommune, blant annet på Utsira fyr.

Nyt sommeren, og nyt Rogaland!