Senterpartiet krever tiltak for å sikre at varer og folk kommer fram i Nord-Norge

Sist endret: 27.09.2020

Senterpartiet er bekymret for de mange meldingene som kommer om at folk og viktige varer ikke kommer frem i Nord-Norge. I dag fremmer Senterpartiet forslag i Stortinget der de ber regjeringen sørge for at nødvendig person- og varetransport i Nord – Norge sikres. Nå må regjeringen ta ansvar for at varer og folk kommer fram i Nord-Norge.

Det er viktig og riktig å legge til rette for at det skal bo folk i hele landet. Nå må Høyre og regjeringen ta ansvar for at person- og varetransporten fungerer, slik at folk og viktige varer kommer fram i Nord-Norge, sier Siv Mossleth, stortingsrepresentant fra Nordland og transportpolitisk talskvinne i Sp.

Transport av varer er sterkt redusert i Nord-Norge etter at Bring sitt rutenett som gikk fem dager i uka er lagt ned, og erstattet av en rute som går én dag i uka.

Manglende muligheter for matvaretransport gjør det vanskelig for produsentene å få og sende varer, og det er vanskelig å holde oppe kvaliteten. Fersk fisk krever rask og tilpasset leveranse, og fiskebruk i nord melder at det nå er vanskelig å få fisk distribuert, sier Sandra Borch, stortingsrepresentant fra Troms.

Hurtigrutens reduksjon i rutetilbudet langs hele kysten gjør at både person- og varetransporten langs kysten er sterkt redusert i mange kystsamfunn.

Regjeringen har vært alt for passive med tiltak som kan redde Hurtigruten. Hurtigruta er ikke bare en viktig del av reiselivsnæringa i Norge, de har også mye nyttetrafikk som binder kysten sammen. Vi har ikke tid til mer nøling fra Høyre og regjeringen. Hurtigruta må reddes nå, sier stortingsrepresentant fra Finnmark, Geir Iversen.

Denne artikkelen ble først publisert 29.05.2020