Budsjettkameratene glemte Trønderbanen.

Jeg er skuffet over at Senterpartiets forslag om oppstart av elektrifisering av Trønderbanen ikke får støtte i Stortingets budsjettbehandling. Det så yst ut etter at både Venstre og Kristelig Folkeparti hadde satsingen inne i sine partier budsjettforslag, men det hjelper lite når de forhandler vekk alt i budsjettavtalen som er inngått med Høyre og Fremskrittspartiet, sier stortingsrepresentant Heidi Greni.

Statsråd Ketil Solvik-Olsen begrunner  utsettelsen i utbyggingen av Trønderbanen med at han ønsker en ny gjennomgang av kostnadene. Dette står i sterk kontrast til uttalelsene før valget i 2017. Da gikk Høyres stortingsrepresentant Elin Agdestein sterkt ut mot de som advarte mot at oppstart av prosjektet ville bli utsatt.

-        Elin Agdestein sa før valget at alle spekulasjoner og spådommer om at elektrifiseringen av Trønderbanen vil bli utsatt, kan parkeres en gang for alle. Nå går hun for utsettelse .  Det hjelper ikke at hun legger til at alle på trønderbenken i Stortinget støtter Trønderbanen når Høyres , Frps og Venstres representanter svikter når det gjelder budsjettbevilgninger, sier Greni.

Elektrifisering av Trønderbanen er både et viktig miljøtiltak og viktig for å få kortere reisetid og å få økt kapasitet på en jernbanestrekning som det er bred enighet at det må satses på. I Senterpartiets merknader til Nasjonal Transportplan, som ble behandlet av Stortinget våren 2017, sa partiet at det ville fremme en oppstartbevilgning i 2018 om kvalitetssikringsrapporten for prosjektet forelå i tide. Kvalitetssikringen er gjennomført og prosjektet er klart for igangsetting.

- Jeg er redd flertallet for oppstart av Trønderbanen ryker etter at KrF og Venstre ikke la press på  regjeringen for å få inn en oppstartbevilgning i statsbudsjettet neste år. Senterpartiet står fast på sitt forslag om å sette av 70 millioner kroner for 2018. Jeg vet jeg har partiets støtte.

Heidi Greni