Meny
Lettlest om Senterpartiet

Lettlest om Senterpartiet

Senterpartiet tror på hele Norge.

Alle skal leve gode liv.  
Uansett hvor du bor eller hvem du er.

Her er fem gode grunner til å stemme på Senterpartiet

1. Vi må lage mer norsk mat 

Norsk mat er god både for oss og jorda vår.

Vi vil at bøndene skal få mer betalt for maten de lager.

Det må lages mat i hele Norge

Fakta om Senterpartiet

  • Senterpartiet ble stiftet i 1920. 
  • Vi har litt over 20 000 medlemmer i hele Norge. 
  • Lederen vår heter Trygve Slagsvold Vedum. 
    Han er bonde og kommer fra Hedmark. 

 

2. Trygghet i hele Norge

Alle skal være trygg, uansett hvor de bor.

Vi vil ha ambulanser, politi, brannvesen og sykehus i hele Norge. 

3. Stoppe nedleggelsene

Store systemer gjør mennesker små.

Vi må slutte å legge ned politistasjoner, barnehager, skoler og sykehjem.

Alle er like viktige. 
Uansett hvor du bor skal du ha kort vei til skolen

4. Norske arbeidsplasser

Vi må bruke naturen til å lage flere jobber.

Vannet, skogen, jorda og havet må tas vare på. 

Det må bli lettere for alle å ha en jobb. 
De som ikke kan jobbe hele tiden må få jobbe litt. 

5. Nei til EU

Vi må styre Norge selv. 

EU er en samling av land som har mange like regler.

Senterpartiet mener vi ikke kan la andre land styre oss.
Derfor sier vi nei til EU

Denne artikkelen ble først publisert 27.08.2021

Relaterte personer

Trygve Slagsvold Vedum

Leder og finansminister Telefon: 22 24 41 01 Les mer

Relaterte saker

Nær folk

Nær folk

Vi i Senterpartiet mener at et samfunn blir best når det blir bygd nedenfra. Det handler rett og slett om de nære tingene. Det er derfor vi vil føre en politikk som er NÆR FOLK. 
Heile Noreg

Heile Noreg

Folka, naturressursane og verdiskapinga i Noreg er spreidd utover heile landet. Stadig fleire parti verker å ha gløymt at dette alltid har vore vår suksessmodell. Vi treng difor ein nasjonal politikk som på nytt løfter både byen, bygda og alle landets innbyggjarar. Vi treng ei ny regjering som jobbar for heile Noreg.