Trygve Slagsvold Vedum Stortinget 071020 (2)

Erna Solberg må møte i Stortinget for å svare om fraflytting fra Nord-Norge

I dag torsdag 25. mars må statsministeren møte i Stortinget for å svare Trygve Slagsvold Vedum om den massive fraflyttingen som Nord-Norge nå opplever. Kl. 10.00 sendes interpellasjonen fra Vedum direkte på Stortingets hjemmesider.

Bakgrunnen for at Senterpartiets leder har kalt statsministeren inn til Stortinget er befolkningsnedgangen og fraflyttingen fra Nord-Norge som Statistisk sentralbyrå dokumenterte for en måned siden. Tall fra SSB viser at folketallet i Nord-Norge nå synker i et høyt tempo. I Troms og Finnmark sank befolkningen med 2158 personer i løpet av de siste to årene. I Nordland ble befolkningen redusert med 1780 personer på to år. Ser man på flytting blant personer allerede bosatt i Norge, er flyttetallene ut av de nordnorske fylkene enda større. Til sammen har det flyttet 7746 personer ut av Nord-Norge i løpet av de to siste årene.

Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum mener utviklingen i Nord-Norge er dramatisk.

- Det er flere tiår siden de nordnorske fylkene har opplevd en liknende sentralisering. Som folkevalgte i Norge kan vi ikke se på at den største landsdelen vår fraflyttes, forteller Vedum.

Vedum mener at den store fraflyttingen fra Nord-Norge kommer som en konsekvens av alle sentraliseringsreformene som har rammet landsdelen.

- Høyre og Frp har i regjering innført den ene sentraliseringsreformen etter den andre. Troms og Finnmark er slått sammen med tvang. Politiet har gjennomgått tidenes sentralisering. Andøya flystasjon er lagt ned og Forsvarets helikoptre flyttet sørover. Både domstoler, skattekontor, NAV-kontor og flere andre tjenester er enten blitt nedlagt eller trues med samme skjebne. Pendlere har fått mer skatt og fly- og fergeprisene er økt. At Nord-Norge nå fraflyttes er svært trist, men også en direkte konsekvens av en bevisst sentraliseringspolitikk over tid, sier Vedum.

Vedum etterlyser tiltak fra regjeringen.

- Senterpartiet har et krystallklart mål om å utvikle hele Norge. Det er dette vi jobber for hver eneste dag. Dette burde også være et åpenbart ansvar for regjeringen. Erna Solberg hevdet i fjor hun var bekymret for utviklingen, men jeg kan ikke se at regjeringen har kommet med et eneste reelt grep for å stanse sentraliseringen og fraflyttingen fra Nord-Norge, forteller Vedum.

Se hele debatten på Stortingets sider her fra kl 10:00 torsdag 25. mars: