Evakuer barna fra Moria! Nå!

Olav Nordheim, styremedlem i Vestfold Senterparti og lokalpolitiker for Larvik Sp

Olav Nordheim mener det er vår plikt å hjelpe så langt vi kan når noen banker på døra vår.

Det er mange årsaker til at folk er på flukt. Vi kan ikke hjelpe alle, men vi kan i alle fall hjelpe noen, skriver han.

Vi har sett det på TV mange ganger. Hørt det på radioen. Overfylte flyktningleire. Hjelpeorganisasjonene Leger uten grenser, Flyktninghjelpen, Norsk Folkehjelp blant flere forteller om grufulle forhold. I flyktningleiren Moria på øya Lesbos i Hellas bor det 20 tusen mennesker i en leir som er bygd for tre tusen. Flyktningene har knapt reint vann, dårlige sanitærforhold og svært begrensa tilgang på helsehjelp. Ei vannkran deles av 1300 mennesker. Såpe er ikke tilgjengelig. Familier på fem - seks sover sammen på rom som ikke er større enn tre kvadratmeter. Det er svært mange syke barn og forholda forverrer helsa deres. Det er en humanitær katastrofe bare timer unna her vi bor.

Flere europeiske land har i samarbeid med greske myndigheter og FNs høykommissær for flyktninger tatt initiativ til å hente ut 1600 enslige barn og unge fra leirene. 11 europeiske land er så langt med.  Det er på tide at Norge slutter seg til disse. Det mangler ikke på oppfordringer fra privatpersoner og folkevalgte i det ganske land. Men så langt har ikke sittende Regjering løfta en finger.

Et overveldende flertall i Vestfold og Telemark fylkesting støtta tidligere i vår oppropet «Evakuer barna fra Moria» og sendte en oppfordring til Regjeringa om å gå foran og ta imot noen av de foreldreløse barna.

Gruppeleder_Larvik Sp_Olav_Nordheim_foto Lisbeth Glittum.jpg

Stortingsgruppa til mitt eget parti Senterpartiet har heldigvis også åpna for å hente hjem barn fra leirene i Hellas, inkludert Moria-leiren. Senterpartiet inviterer Solberg-regjeringa til en brei enighet blant stortingspartiene. Norge kan ikke ta imot like mange som Tyskland, men antallet må beregnes ut fra befolkningsgrunnlag. Sp vil prioritere de mest sårbare barna under 15 år.

Når noen banker på døra vår og ber om hjelp er det vår plikt å hjelpe til så langt vi kan. For omtrent åtti år siden var det mange nordmenn som kryssa grensa til Sverige for å unngå de nazistiske okkupantene. Går vi enda lenger tilbake i historia vår reiste svært mange fra fattigdom her hjemme og søkte lykken i Amerika. Det er mange årsaker til at folk er på flukt. Vi kan ikke hjelpe alle, men vi kan i alle fall hjelpe noen.