Datalagringssentral på Tveiten

Steinar Solum

Tønsberg og Re Senterparti ønsker at norsk vannkraft skal benyttes slik at verdiskapningen styrker lokalt, norsk næringsliv.

Flertallet i Tønsberg bystyre besluttet at et areal på ca 700 000m2 på Tveiten ved Barkåker skal utredes for mulig plassering av en gigantisk datalagringssentral. Hvilke aktører som får tildelt området er hemmeligholdt. Det er heller ikke kjent i hvilken grad Tønsberg kommune sitter igjen med av inntekter på kort eller lang sikt, men det er kjent at slike datasenter bygges slik at genererer svært få arbeidsplasser. Det stilles ikke krav om at slike anlegg må resirkulere varmen som oppstår ved nedkjøling! Det er i tillegg kjent at el- avgiften for datalagringssentraler er redusert til nærmest null, bransjen har sørget for at eiendomsskatten er fjernet og multinasjonale selskaper bidrar i liten grad lokalt.

Re og Tønsberg Senterparti ønsker ikke at arvesølvet vårt, fornybar grønn vannkraft kraft, skal tilbys multinasjonale selskaper. Vi ønsker at norsk vannkraft skal benyttes slik at verdiskapningen  styrker lokalt, norsk næringsliv.

Re og Tønsberg Senterparti sier derfor nei til datalagringssentraler både på Tveiten og Gulli.

Re og Tønsberg Senterparti